submenu
content
Minister Kosiniak-Kamysz na Radzie EPSCO Minister Kosiniak-Kamysz na Radzie... Minister Kosiniak-Kamysz na Radzie EPSCO Minister Kosiniak-Kamysz na Radzie... Minister Kosiniak-Kamysz na Radzie... Minister Kosiniak-Kamysz na Radzie EPSCO Minister Kosiniak-Kamysz na Radzie... Minister Kosiniak-Kamysz na Radzie EPSCO Minister Kosiniak-Kamysz na Radzie...

Minister Kosiniak-Kamysz na Radzie EPSCO

22-06-2012

Minister Władysław Kosiniak-Kamysz wziął udział w posiedzeniu Rady UE ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Spraw Konsumenckich (EPSCO) 21 czerwca 2012 r. w Luksemburgu.

 

Minister Kosiniak-Kamysz zabrał głos w debacie: Strategia Europa 2020: Wkład na Radę Europejską (28-29 czerwca 2012), która dotyczyła przebiegu Semestru Europejskiego  oraz „Pakietu zatrudnienia”, przyjętego przez Komisję Europejską w  kwietniu 2012 r.

 

Minister Władysław Kosiniak-Kamysz podkreślił, iż Semestr Europejski wzmacnia proces monitorowania i oceny postępów w realizacji strategii „Europa 2020”. Zwrócił jednak uwagę, iż zasadne byłoby opracowanie harmonogramu działań w ramach Semestru Europejskiego tak, aby poszczególne jego etapy nie były realizowane pod presją czasu i to tak dużą, że zagrażającą jakości pracy. Harmonogram winien umożliwiać efektywną i rzetelną komunikację z Komisją. W przeciwnym razie nie uniknie się nieścisłości, jakie można znaleźć w zaleceniach krajowych. Te zaś są przydatne pod warunkiem, iż odnoszą się do aktualnej sytuacji społeczno-gospodarczej kraju i wynikają z aktualnych danych statystycznych – międzynarodowych oraz krajowych.

 

Odnosząc się do „Pakietu zatrudnienia”, Minister Kosiniak-Kamysz podkreślił wagę działań na rzecz ułatwiania tworzenia nowych miejsc pracy. Polska wśród swoich priorytetów umieszcza promowanie i wspieranie samozatrudnienia, przedsiębiorczości społecznej i start-up’ów, przekształcanie zatrudnienia nieformalnego w formalne oraz nowe podejście do subsydiowania zatrudnienia grup znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy. Polska preferuje również wykorzystanie wewnętrznej elastyczności na poziomie przedsiębiorstw oraz poszukiwanie nowych prawnych form zatrudnienia pozwalających na uelastycznianie rynków pracy, a jednocześnie zapobiegających ich segmentacji.

 

Podczas lunchu roboczego Prezydencja duńska zaproponowała dyskusję na temat „Wizji Europy społecznej”. Minister W. Kosiniak-Kamysz wskazał między innymi, że Polska popiera ideę podjęcia debaty na temat przyszłości Europy społecznej.  Zgadzamy się, że Unia nie powinna być postrzegana jedynie z ekonomicznego i fiskalnego punktu widzenia, a wymiar społeczny odgrywa w UE znaczącą rolę. Nie należy przy tym stwarzać wrażenia, że Pakt Euro Plus oraz, szerzej Strategia Europa 2020, pomijają cele społeczne.  Postulat  zmniejszania zadłużenie w stosunku do PKB to także cel społeczny, który w dłuższym okresie przełoży się na większą dynamikę wzrostu gospodarczego.  Dziś, kiedy społeczeństwa wielu krajów UE zmęczone są wyrzeczeniami, a obywateli państw UE frustruje wciąż wysokie bezrobocie, potrzebne jest przypomnienie społecznych celów Strategii Europa 2020.  Potrzebne jest przypomnienie, że rządy nie pozostają bezczynne, że nie czekają aż gospodarka sama się ustabilizuje, a następnie wejdzie na ścieżkę wzrostu. 

 

Podczas tej dyskusji również, odpowiadając na propozycję Królestwa Niderlandów powiązania swobody przepływu osób w Unii Europejskiej z systemem zabezpieczenia społecznego, Minister W. Kosiniak – Kamysz stanowczo podkreślił, żeswoboda przepływu osób i pracowników, a także powiązany z nią system zabezpieczenia społecznego, to jeden z kluczowych elementów wspólnego rynku UE. Polska nie znajduje przekonywujących argumentów do łączenia zakresu zabezpieczenia społecznego z obywatelstwem konkretnego państwa członkowskiego UE. Co więcej, uważamy, że taka koncepcja kłóci się także z ideą obywatelstwa europejskiego, które przewiduje jednakowe traktowanie wszystkich obywateli Unii Europejskiej.

 

Ponadto, podczas posiedzenia Rada przyjęła częściowego podejście ogólne w odniesieniu do projektu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Programu Unii Europejskiej na rzecz przemian i innowacji społecznychoraz konkluzje w sprawie:

-       Reagowania na wyzwania demograficzneprzez zwiększanie uczestnictwa wszystkich obywateli w rynku pracy i w życiu społecznym

-       Równouprawnienia płci i środowiska: wzmocniony proces decyzyjny, kwalifikacje i konkurencyjność w obszarze polityki łagodzenia skutków zmiany klimatu w UE

 

Zaprezentowane zostały także raporty o stanie prac nad następującymi projektami legislacyjnymi:

-       projekt dyrektywy wykonawczej ws. delegowania pracowników oraz projekt rozporządzenia w sprawie wykonywania prawa do podejmowania działań zbiorowych w kontekście swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług;

-       projekt Rozporządzenia ws. Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji;

-       projekt dyrektywy ws. narażenia pracowników na działanie pól elektromagnetycznych.

 

W odniesieniu do projektu rozporządzenia w sprawie wykonywania prawa do podejmowania działań zbiorowych w kontekście swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług, po raz pierwszy od wejścia w życie Traktatu z Lizbony zastosowano przewidzianą w Protokole nr 2 w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności tzw. procedurę żółtej kartkitj. 12 parlamentów narodowych państw członkowskich (w tym polski Sejm), posiadających w sumie 19 głosów (na 54 możliwe) przedstawiło opinię o niezgodności projektu rozporządzenia z zasadą pomocniczości (a zatem wymagana postanowieniami Protokołu 1/3 głosów państw członkowskich została osiągnięta). Oznacza to, iż projekt zostanie poddany ponownej analizie, po której Komisja może postanowić o podtrzymaniu, zmianie lub wycofaniu wniosku. Decyzja ta musi zostać uzasadniona.

do góry Ostatnia modyfikacja: 30-11-2020
Ideo Realizacja: 
CMS Edito  Powered by: 
Hostlab  Hosted by: