submenu
content
Posiedzenie Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych w dniu 13 września 2012 r./fot.Jacek Szczepaniak Posiedzenie Trójstronnej... Posiedzenie Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych w dniu 13 września 2012 r./fot.Jacek Szczepaniak Posiedzenie Trójstronnej... Posiedzenie Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych w dniu 13 września 2012 r./fot.Jacek Szczepaniak Posiedzenie Trójstronnej... Posiedzenie Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych w dniu 13 września 2012 r./fot.Jacek Szczepaniak Posiedzenie Trójstronnej... Posiedzenie Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych w dniu 13 września 2012 r./fot.Jacek Szczepaniak Posiedzenie Trójstronnej... Posiedzenie Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych w dniu 13 września 2012 r./fot.Jacek Szczepaniak Posiedzenie Trójstronnej...

Posiedzenie Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych w dniu 13 września 2012 r.

13-09-2012

Obradom Trójstronnej Komisji przewodniczył Minister Pracy i Polityki Społecznej Władysław Kosiniak-Kamysz. W posiedzeniu udział wziął Sekretarz Stanu w MPiPS – Jacek Męcina, Podsekretarze Stanu w Ministerstwie Finansów – Hanna Majszczyk i Mirosław Sekuła oraz wiceministrowie z resortów: zdrowia, rozwoju regionalnego, transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

 

Strona rządowa przedstawiła Trójstronnej Komisji projekt ustawy budżetowej na rok 2013 z dnia 5 września br. omawiając podstawowe wielkości budżetu państwa na 2013 r. i uwarunkowania przyjętych prognoz makroekonomicznych. Jak wyjaśnił resort finansów, prognozy wzrostu gospodarczego w Unii Europejskiej w przyszłym roku, są obecnie słabsze od tych formułowanych jeszcze wiosną bieżącego roku, które były podstawą przygotowania Założeń projektu budżetu państwa na 2013 r. Projektując ustawę budżetową na 2013 r., ministerstwo finansów wzięło pod uwagę wszelkie ciążące na jej konstrukcji rygory wynikające wprost z ustawy o finansach publicznych. Istotnym dla opracowania planu wydatków budżetu państwa na rok 2013 było zastosowanie do ich ustalenia tymczasowej, dyscyplinującej reguły wydatkowej. Elementem wzmacniającym efekt zastosowania tej reguły jest utrzymanie również w 2013 r. średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w wysokości 100,0% (w ujęciu nominalnym). Prognoza dochodów budżetu państwa na 2013 r. oparta została na przewidywanej niższej niż w 2012 r. dynamice wzrostu PKB (2,2% w porównaniu do 2,5%). Przyjęte w konstrukcji projektu ustawy budżetowej na 2013 r. podstawowe wskaźniki makroekonomiczne to ponadto: średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych wynoszący 102,7%, wzrost zatrudnienia w gospodarce narodowej o 0,2%, wzrost spożycia ogółem o 5% (w ujęciu nominalnym), realny wzrost wynagrodzeń w gospodarce narodowej o 1,9%. Stopa bezrobocia rejestrowanego na koniec 2013 r. utrzyma się zaś na poziomie z końca br. (13,0%).

W projekcie ustawy budżetowej na 2013 r. w zakresie środków krajowych zaplanowano następujące wielkości budżetu państwa: dochody budżetu państwa na łączną kwotę 299,3 mld zł, wydatki budżetu państwa na łączną kwotę 334,9 mld zł, deficyt budżetu państwa na kwotę nie większą niż 35,5 mld zł.

 

Odnosząc się do przedstawionego przez resort finansów projektu ustawy budżetowej partnerzy społeczni reprezentowani w Trójstronnej Komisji zwrócili uwagę na prawdopodobieństwo niedoszacowania prognozowanej przez rząd na przyszły rok stopy bezrobocia rejestrowanego i na nadmiernie optymistyczną – w ich opiniach - prognozę wzrostu zatrudnienia. Obie strony – związkowa i pracodawców – ponownie zaapelowały do resortu finansów o odblokowanie środków z Funduszu Pracy, o co wnioskował Minister Pracy i Polityki Społecznej.

 

 

 

 

 

 

do góry Ostatnia modyfikacja: 30-11-2020
Ideo Realizacja: 
CMS Edito  Powered by: 
Hostlab  Hosted by: