Serwis internetowy MPiPS przyjazny dla niewidomych
12-02-2008
Serwis internetowy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej okazał się najlepszy w teście na dostępność stron dla osób niewidomych i niedowidzących, przeprowadzonym w ramach projektu Widzialni. Zadaniem projektu Widzialni jest zainicjowanie ogólnopolskiej akcji, promującej umożliwienie osobom niepełnosprawnym, ze szczególnym uwzględnieniem osób niewidomych i niedowidzących, swobodnego dostępu do informacji publicznej w Internecie.
Widzialni to inicjatywa Polskiego Związku Niewidomych oddział Śląsk. Jej celem jest zwrócenie uwagi opinii publicznej i administracji państwowej na problem dostępności stron internetowych dla osób niepełnosprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem osób niewidomych i niedowidzących, wykonywanie audytów dostępności i użyteczności serwisów internetowych organizacji publicznych i przedsiębiorstw komercyjnych oraz pomoc w ich dostosowywaniu do wytycznych Konsorcjum W3C (World Wide Web Consortium,
www.w3.org ) i WAI (Web Accessibility Initiative,
www.w3.org/WAI ).
Test dostępności stron internetowych organizacji użyteczności publicznej został przeprowadzony między 1 grudnia 2007 roku, a 15 stycznia 2008 roku. Wybrano serwisy odnoszące się do różnych dziedzin życia publicznego.
Test podzielono na dwie części. Pierwsza część dotyczyła sprawdzenia zgodności z wytycznymi o dostępności W3C. W drugiej części testu wzięły udział osoby niewidome i niedowidzące. Osoby testujące wykonały dwie grupy punktowanych zadań. Zadania z pierwszej grupy polegały na sprawdzeniu siedmiu elementów, które uznano za ważne dla prawidłowego funkcjonowania programu czytającego. Ósmym elementem była ocena wrażenia ogólnego. Oceniano:
-
tytuł strony,
-
poprawne opisy nagłówków,
-
bezpośrednie czytanie tekstu po kliknięciu na link,
-
mapę strony,
-
odpowiednio opisane linki,
-
opisane pola formularzy,
-
obecność menu w formie listy,
-
ogólne wrażenia z użytkowania serwisu.
W tej części najlepszym okazał się serwis Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zdobywając 11 punktów
W drugiej grupie zadań znalazły się zadania związane z użytkowaniem serwisu. Dwa z nich były wspólne dla wszystkich serwisów. Testujący mieli odnaleźć BIP (Biuletyn Informacji Publicznej) oraz odszukać kontakt do rzecznika prasowego lub biura prasowego. Trzy pozostałe zadania były związane z charakterem danego serwisu. W tej części miejsce pierwsze zajęły ex aequo serwisy PKP i Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, zdobywając osiem punktów na dziesięć możliwych. Jedynie o pół punktu za nimi uplasował się serwis Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.