Przejdź do menu głównego | Przejdź do podmenu | Przejdź do treści
Ułatwienia przy składaniu wniosków i przyznawaniu świadczeń, krótszy czas wydania decyzji oraz dokładniejsze weryfikowanie uprawnień – to najważniejsze zmiany, które wprowadza nowelizacja ustawy o świadczeniach rodzinnych i innych ustaw. Dziś projekt został przyjęty przez Radę Ministrów.
– Jak najwięcej spraw urzędowych powinno być załatwianych przez internet. Dziś zrobiliśmy kolejny krok znoszący bariery administracyjne. To oszczędność czasu, przyspieszenie decyzji i łatwiejszy dostęp do informacji – powiedział Władysław Kosianiak-Kamysz, minister pracy i polityki społecznej.
Projekt zakłada informatyzację działań związanych z przyznawaniem świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, pomocy społecznej, wydawania orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności oraz przy ubieganiu się o Kartę Dużej Rodziny.
Jakie będą najważniejsze zmiany?
Wnioski o świadczenia rodzinne i świadczenia z funduszu alimentacyjnego będą mogły być wypełniane i składane przez internet.
Wszystkie dokumenty, które należy dołączyć do wniosku będą mogły być złożone przez internet - chodzi o takie, których obieg możliwy jest w postaci elektronicznej, a których uwierzytelnienie możliwe jest na poziomie osoby wysyłającej. Także decyzję będzie można otrzymać elektronicznie. Uwierzytelnienie składanych dokumentów będzie się odbywać za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzanego profilem zaufanym ePUAP. Po zmianach cały proces ubiegania się o świadczenia rodzinne oraz o świadczenia z funduszu alimentacyjnego, obok tradycyjnej drogi „papierowej”, będzie mógł być realizowany także przez internet.
Najważniejsze informacje niezbędne do ustalenia dochodu na podstawie którego ustalane jest prawo do świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimenacyjnego, tj. informacje z urzędu skarbowego o dochodach oraz informacje z ZUS o wysokości składki zdrowotnej, instytucje przyznające świadczenia będą uzyskiwały samodzielnie poprzez wymianę pomiędzy instytucjami, bez obowiązku dostarczania ich przez zainteresowane osoby.
Dostęp do danych gromadzonych w rejestrach prowadzonych przez ministra pracy i polityki społecznej będą mieli m.in.: wójt, burmistrz, prezydent miasta, marszałek województwa, jednostki organizacyjne pomocy społecznej, powiatowe i wojewódzkie zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności.
Kierownik ośrodka pomocy społecznej lub pracownik socjalny będą mieli dostęp do danych zgromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów i kierowców. Informacje te są istotne przy ustalaniu sytuacji majątkowej danej osoby dla potrzeb ustalenia prawa do świadczeń z pomocy społecznej i usprawnią działania podejmowane wobec dłużników alimentacyjnych.
Rozszerzono listę podmiotów, od których można otrzymywać informacje konieczne przy podjęciu decyzji o przyznaniu i wysokości świadczeń z pomocy społecznej. Skróci to czas postępowań o przyznanie świadczeń i ich weryfikacji.
Zmiana w ustawie o Karcie Dużej Rodziny umożliwi składanie wniosku o karty drogą elektroniczną, podobnie jak wniosku o przyznanie świadczenia rodzinnego czy świadczenia z funduszu alimentacyjnego.