Przejdź do menu głównego | Przejdź do podmenu | Przejdź do treści
W 2015 r. samorządy, planując wydatki na specjalną organizację nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, miały obowiązek przeznaczyć nie mniej pieniędzy niż wynika to z subwencji ogólnej, naliczonej w części oświatowej na to zadanie.
Dotychczas decyzję o podziale środków przeznaczonych na finansowanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi podejmował samorząd. Oznaczało to, że przekazanie jednostce samorządu terytorialnego należnej jej części oświatowej subwencji ogólnej nie zawsze powodowało, że środki te w całości przeznaczane były na ucznia o szczególnych potrzebach edukacyjnych.
W stanowisku kierowanym na Stały Komitet Rady Ministrów, Krzysztof Michałkiewicz, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych wskazał, że zasadne jest wprowadzenie w 2016 r. regulacji prawnych analogicznych jak w ustawie okołobudżetowej na 2015 r., do czasu wypracowania systemowych rozwiązań w tym zakresie.
Uwaga ta była przedmiotem dyskusji Rady Ministrów w dniu 1 grudnia r. Projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2016 został przyjęty przez Radę Ministrów z uwzględnieniem przepisu zobowiązującego jednostki samorządu terytorialnego do wydatkowania środków w wysokości nie niższej niż zostały naliczone w subwencji oświatowej na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
– Poparliśmy to stanowisko z przekonaniem, że jest to potrzebne. Często zdarzało się, że te środki niekoniecznie trafiały do dzieci niepełnosprawnych. Dziś mamy jasność, jeżeli jest zwiększona subwencja, to ona ma być przeznaczona na dzieci niepełnosprawne, uczące się – powiedziała minister Elżbieta Rafalska.
Subwencja oświatowa, której wysokość co roku jest określona w ustawie budżetowej dzielona jest między samorządy na podstawie algorytmu opisanego w wydawanym co roku rozporządzeniu ministra edukacji.