Europejska Akademia Psychologii Integracyjnej nie posiada "akceptacji Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej "
18-08-2008
Minister Pracy i Polityki Społecznej w zakresie swoich kompetencji nie posiada żadnych uprawnień do udzielania w drodze decyzji administracyjnej zgody na utworzenie kierunku studiów wyższych lub kierunku kształcenia w szkole policealnej, ani w żadnej innej jednostce edukacyjnej.
Uznanie jakiegokolwiek podmiotu za szkołę wyższą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) – wymaga uzyskania w formie decyzji administracyjnej stosownego zezwolenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zezwolenia Ministra wymaga również wprowadzenie w szkole wyższej kierunku/kierunków studiów, których nazwy, jak i standardy kształcenia określają przepisy rozporządzeń wydawanych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.
Należy w tym miejscu zaznaczyć, że 31 lipca br. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zamieściło na swojej stronie internetowej (www.mnisw.gov.pl) komunikat o następującej treści:
„MNiSW potwierdza informację, iż Europejska Akademia Psychologii Integracyjnej z siedzibą w Łodzi (wraz z filiami w Gdańsku, Starogardzie Gdańskim, Olsztynie, Łodzi, Warszawie, Włocławku, Ostrowie Wielkopolskim i Kielcach) nie jest uczelnią w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.).
Z kolei, w odniesieniu do zawodów realizowanych w szkołach policealnych, na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz.U. z 2004 Nr 256, poz.2572, z późn. zm.), szkoły policealne – publiczne oraz niepubliczne o uprawnieniach szkoły publicznej kształcą słuchaczy w zawodach wskazanych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2004 r., Nr 114, poz. 1195, z późn. zm.), dla których minister właściwy do spraw oświaty i wychowania zatwierdza podstawy programowe i programy kształcenia.
Ponadto zgodnie z przepisami art. 86 powołanej wyżej ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w odniesieniu do zawodu nieumieszczonego w powołanej wyżej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2004 r., Nr 114, poz. 1195, z późn. zm.), minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może w drodze decyzji wydawać zgodę na nadanie uprawnień szkoły publicznej szkole, którą uzna za eksperymentalną.
Informację w sprawie wydania przez Ministra Edukacji Narodowej konkretnej jednostce pozytywnej lub odmownej decyzji w sprawie wprowadzenia na poziomie szkoły policealnej nowych zawodów, w tym konkretnym przypadku zawodów technika interwencji kryzysowej (interwenta kryzysowego) oraz instruktora terapii uzależnień, można uzyskać w Departamencie Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Należy jednocześnie zauważyć, że brak zezwolenia Ministra Edukacji Narodowej na uruchomienie w szkole policealnej eksperymentalnego kształcenia w nowym zawodzie, który nie funkcjonuje w powołanej wyżej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, a jednocześnie nie został uznany za eksperymentalny, będzie skutkował brakiem możliwości wydania absolwentom takiego kształcenia dyplomów państwowych, wydawanych przez szkoły publiczne lub szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkoły publicznej. Kandydaci podejmujący decyzję o rozpoczęciu takiego kształcenia powinni być poinformowani, że podejmują naukę w szkole, która nie posiada uprawnień do wydania dyplomu potwierdzającego uzyskanie kwalifikacji zawodowych. Absolwenci takiego kształcenia są tym samym narażeni na trudności w znalezieniu pracy w zawodzie/zawodach, które nie mają żadnego umocowania w przepisach ustawy o systemie oświaty dotyczących organizacji i realizacji policealnego kształcenia zawodowego.
W świetle powyższego, wskazana Europejska Akademia Psychologii Integracyjnej z siedzibą w Łodzi, nie ma podstaw prawnych do powoływania się na Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w sprawach dotyczących tworzenia nowych kierunków studiów wyższych lub uruchomienia w szkole policealnej nowych zawodów.