Przejdź do menu głównego | Przejdź do podmenu | Przejdź do treści
Portal Informacyjno-Usługowy emp@tia, służący beneficjentom pomocy społecznej i jej pracownikom, rusza od początku 2014 roku, natomiast w niektórych gminach prowadzony jest już pilotaż projektu. Jest miejscem, w którym każda osoba i rodzina poszukująca pomocy państwa uzyska kompleksową informację dotyczącą: rodzaju pomocy, o którą może się ubiegać, zasad jej przyznawania oraz instytucji publicznych jej udzielających. Równocześnie pracownicy instytucji publicznych uzyskają bieżące informacje dotyczące ich pracy.
- Choć nic nie zastąpi prawdziwej empatii pracowników socjalnych, to dzięki temu projektowi zyskają oni nowoczesne narzędzie, ułatwiające im wypełnianie zadań - powiedział podsekretarz stanu Radosław Mleczko, podczas konferencji poświęconej uruchomieniu portalu emp@tia. - Przyszły rok poświęcimy na wdrożenie projektu - powiedział wiceminister Mleczko. - Mamy nadzieję, że na koniec 2014 r. wszystkie gminy dołączą do projektu i zaczną korzystać z tej formy komunikacji. Takim gminom resort bezpłatnie udostępnia niezbędne oprogramowanie.
Rusza także elektroniczny system Rejestru Jednostek Pomocy Społecznej. Zapewnia on gromadzenie całościowych danych z naciskiem na ich stałą i systematyczną aktualizację. Jego podstawową funkcją jest umożliwienie obywatelom i urzędnikom dostępu do danych Jednostek Pomocy Społecznej. Wyszukiwanie jest możliwe poprzez określenie rodzaju poszukiwanej placówki lub jej lokalizacji - po podaniu kodu pocztowego - najbliższej wyszukującemu.
W części informacyjnej są publikowane artykuły, dotyczące powstawania nowych jednostek oraz o działalności placówek, a także wyniki badań i analiz. Pracownicy jednostek mogą tu poszukiwać informacji o szkoleniach i seminariach.
Dyrektor Departamentu Informatyki w MPiPS Marek Kulawczyk zapewnił, że uruchomienie portalu emp@tia uprości i przyspieszy decyzje o przyznawaniu świadczeń. Wyjaśnił, że portal informacyjny jest elementem dużo większego projektu o nazwie „Emp@tia – platforma komunikacyjna zabezpieczenia społecznego”. W ramach projektu udostępniona jest możliwość składania drogą elektroniczną wniosków o pomoc społeczną, świadczenia rodzinne i inne. Projekt ma na celu również wyeliminowanie zaświadczeń na rzecz oświadczeń w obszarze zabezpieczenia społecznego poprzez wymianę informacji drogą elektroniczną z innymi resortami np. Ministerstwem Finansów, Ministerstwem Spraw Wewnętrznych, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. W ramach projektu integrowana jest wiedza ze wszystkich trzech obszarów zabezpieczenia społecznego tj. pomoc społeczna, świadczenia rodzinne, fundusz alimentacyjny. Prace nad projektem rozpoczęły się w 2007 r., a koszt projektu sfinansowany jest ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka i wynosi 45 mln zł.