Telepraca trafi do Kodeksu pracy
02-03-2007
Telepraca jest to elastyczna forma organizacji pracy, która zakłada wykonywanie jej przez pracownika poza zakładem pracy (najczęściej w domu) z wykorzystaniem technologii informatycznej. Taka forma organizacji pracy jest oczekiwana przez pracowników, jak i przez pracodawców.
Projekt zmian w Kodeksie pracy - przez dodanie rozdziału „Warunki zatrudniania pracowników w formie telepracy” - został przekazany stałemu komitetowi Rady Ministrów 1 marca 2007 r. Podstawą do proponowanych zmian ustawowych jest projekt Porozumienia krajowych partnerów społecznych, zgodny z europejskim Porozumieniem w Sprawie Telepracy z lipca 2002 roku.
Projektowane rozwiązania prawne proponują zmiany w przepisach Kodeksu Pracy dotyczących zwłaszcza:
-
definicji telepracy i telepracownika
-
sposobu wprowadzania telepracy u danego pracodawcy
-
formy stawania się telepracownikiem oraz zasady odstępowania od wykonywania telepracy
-
zakresu dodatkowych informacji przekazywanych telepracownikowi przez pracodawcę
-
obowiązków pracodawcy i telepracownika
-
dodatkowej umowy określającej wzajemne zobowiązania pracodawcy i telepracownika
-
ustawowych gwarancji dla telepracownika związanych z jego statusem.
Ustawa umożliwi osobie ubiegającej się o pracę wybór tej formy zatrudnienia już na etapie nawiązywania stosunku pracy. Pracownikowi da również możliwość zmiany sposobu i miejsca wykonywania pracy w trakcie zatrudnienia.
Taka forma elastycznego zatrudnienia pozwoli pracownikowi przede wszystkim na godzenie życia zawodowego i rodzinnego – może być szczególnie pożądana w przypadku matek, wychowujących dzieci i niechcących rezygnować z wykonywania zawodu.
Elastyczne zasady organizacji pracy zawodowej, stanowią bardzo ważny czynnik determinujący aktywność zawodową osób, które:
-
mają obowiązki rodzinne
- są niepełnosprawne,
- łączą pracę z nauką,
- pracują w więcej niż jednym miejscu,
- mieszkają w miejscowości znacznie oddalonej od zakładu pracy.
Projektowana ustawa będzie też oddziaływać na pracodawców. Stosowanie telepracy może mieć wpływ na zmniejszenie kosztów związanych z zatrudnieniem - w tym przede wszystkim - na zmniejszenie kosztów utrzymania stanowisk pracy czy z absencją pracowników. Będzie sprzyjać także uelastycznieniu struktury organizacyjnej, jak również zwiększeniu efektywności i produktywności pracowników.
Zarówno pracodawcę, jak i telepracownika, obowiązują przepisy Kodeksu pracy. Jednak, ze względu na specyfikę tej formy zatrudnienia, dochodzą nowe obowiązki.
Pracodawcy będą musieli:
- dostarczyć telepracownikowi niezbędny sprzęt,
- ubezpieczyć ten sprzęt,
- pokryć koszty, związane z jego instalacją, serwisem i konserwacją,
- zapewnić pracownikowi pomoc techniczną i niezbędne szkolenia.
Istnieje możliwość innego uregulowania tych obowiązków za zgodą obu stron - na przykład, gdy pracownik dysponuje własnym sprzętem.
Pracownik zobowiązuje się do:
- przekazania pracodawcy informacji niezbędnych do porozumienia się z nim,
- potwierdzenia na piśmie zapoznania się z zasadami ochrony danych.
Ustawa gwarantuje telepracownikowi:
-
zakaz wypowiedzenia umowy, gdy pracownik chce zaprzestać wykonywania pracy w tej formie,
-
zachowanie prywatności w trakcie kontroli, inwentaryzacji lub naprawy sprzętu,
-
równe traktowanie z innymi pracownikami,
-
możliwość przebywania na terenie zakładu pracy.
W Polsce elastyczność organizacji pracy zawodowej jest niska. Należy zatem przypuszczać, że wprowadzenie w Kodeksie pracy uregulowań dotyczących telepracy, przyczyni się do zwiększenia zainteresowania tą formą wykonywania pracy wśród pracowników.
Raport z badania przedsiębiorstw „Telepraca. Ogólnopolski program promocji i szkoleń dla przedsiębiorców”
( pobierz plik w .pdf)
* * *
"Telepraca. Ogólnopolski program promocji i szkoleń dla przedsiębiorców" to projekt współfinansowany przez Unię Europejską oraz budżet państwa. Ma zwiększyć wiedzę o telepracy i spopularyzować tę formę zatrudnienia wśród przedsiębiorców i potencjalnych telepracowników. Celem projektu jest także pomoc przedsiębiorcom w tworzeniu i zastosowaniu tego bardzo popularnego w innych krajach modelu pracy na odległość (E-PRACA).
Zlecony przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości projekt jest realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich w zakresie działania 2.3, mającego na celu rozwój konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i gospodarki oraz promocję rozwiązań systemowych w zakresie rozwoju potencjału adaptacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy.