Przejdź do menu głównego | Przejdź do podmenu | Przejdź do treści
Trybunał Konstytucyjny w dniu 2 października br wydał wyrok uznający art. 130 § 21 Kodeksu pracy za niezgodnyz art. 32 ust. 1 Konstytucji RP orazza zgodny z art. 66 ust. 2 Konstytucji. W myśl tego przepisu, jeżeli zgodnie z przyjętym rozkładem czasu pracy święto przypada w dniu wolnym od pracy, wynikającym z rozkładu czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, to nie obniża ono wymiaru czasu pracy o 8 godzin.
Trybunał uznał, iż przepis ten narusza konstytucyjną zasadę równości, bezpodstawnie różnicując liczbę dni wolnych od pracy przysługujących pracownikom. Zdaniem Trybunału Konstytucyjnego zróżnicowanie sytuacji prawnej pracowników w zakresie prawa do dnia wolnego od pracy w zamian za święto w zależności od tego czy święto przypada w dniu wolnym od pracy wynikającym z rozkładu czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy czy w dniu będącym według tego rozkładu czasu pracy dniem pracy, nie znajduje usprawiedliwienia w potrzebach i interesach gospodarki narodowej.
Wyrok Trybunału jest ostateczny i jego sentencja podlega ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw. Ogłoszenie nastąpiło z dniem 8 października 2012 r. w Dz. U. z 2012 r., poz. 1110.
Skutkiem wyroku Trybunału Konstytucyjnego jest utrata mocy obowiązującej art. 130 § 21 Kodeksu pracyz dniem ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw, czyli z dniem 8 października 2012 r. Zatem, utrata mocy obowiązującej powołanego przepisu już nastąpiła, wiążąc wszystkich adresatów norm prawnych zawartych w art. 130 Kodeksu pracy, bez konieczności podjęcia prac legislacyjnych.
Wyjaśnić należy, że przepis 130 § 21 Kodeksu pracy został wprowadzony do Kodeksu pracy
z dniem 1 stycznia 2011 r., ustawą z dnia 24 września 2010 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 224, poz. 1459), na skutek poselskiej inicjatywy ustawodawczej. Do końca 2010 r. każde święto występujące w okresie rozliczeniowym i przypadające w innym dniu niż niedziela obniżało wymiar czasu pracy o 8 godzin.
Przedstawiciele Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej już w trakcie prac parlamentarnych nad projektem tej ustawy konsekwentnie prezentowali negatywne stanowisko do planowanych zmian.
Niezależnie od faktu, iż utrata mocy obowiązującej art. 130 § 21 Kodeksu pracy już nastąpiła, to propozycja zmiany brzmienia art. 130 Kodeksu pracy, eliminująca z niego § 21, została zaproponowana w projekcie nowego działu szóstego Kodeksu pracy, który został przekazany partnerom społecznym na posiedzeniu Zespołu Problemowego ds. Prawa Pracy i Układów Zbiorowych Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych w dniu 18 września br.