Przejdź do menu głównego | Przejdź do podmenu | Przejdź do treści
1 lipca ruszyło przyjmowanie wniosków online o wsparcie z programu „Rodzina 500+”, świadczenia rodzinne i te z funduszu alimentacyjnego, a także nowego świadczenia dobry start. Ujednolicenie terminu składania wniosków o różne formy wsparcia to z jednej strony oszczędność czasu dla rodzin, a z drugiej usprawnienie pracy urzędników, którzy szybciej rozpatrzą złożone przez rodziny wnioski.
Online od lipca, a papierowo od sierpnia
Dzięki nowelizacji przepisów początkowy termin składania wniosków na każdy kolejny okres świadczeniowy został wyznaczony na 1 sierpnia, a w przypadku wniosków składanych on-line – od 2018 roku – na 1 lipca.
Kto składa wniosek?
Prawo do różnych form wsparcia dla rodzin jest ustalane na dany okres świadczeniowy. W przypadku programu „Rodzina 500+” świadczenie przyznawane jest na rok – od 1 października danego roku do 30 września kolejnego roku. W związku z rozpoczęciem nowego okresu świadczeniowego należy złożyć wniosek.
Podobne zasady obowiązują w odniesieniu do innych form wsparcia. Oznacza to, że wymóg złożenia wniosków dotyczy rodzin, które chcą dalej korzystać z różnych form wsparcia, jak i tych, które chcą dopiero zacząć je otrzymywać.
Pieniądze szybciej na koncie
Im wcześniej rodzina złoży wniosek, tym szybciej do niej trafi świadczenie. Ważne, aby nie przegapić terminu złożenia wniosku. W przeciwnym razie rodzina albo pozbawi się prawa do wybranego świadczenia (dotyczy to programu „Dobry Start”), albo otrzyma je od miesiąca w którym złoży wniosek ( a nie od początku nowego okresu świadczeniowego, czyli nie będzie zachowana ciągłość wypłat).
Jakie wnioski można złożyć przez portal empatia.mrpips.gov.pl?
Wnioski elektroniczne zostały przygotowane w formie przyjaznych i łatwych do wypełnienia kreatorów, które krok po kroku podpowiadają jakie i w jakim przypadku dane pole należy wypełnić. Wnioski o świadczenia dla rodzin, które można złożyć przez portal Emp@tia to:
Dodatkowo na portalu Emp@tia znajdziemy także:
Wniosek wygodnie przez bank
Co zrobić jeśli nie mamy założonego profilu zaufanego i nie możemy złożyć wniosku przez empatia.mrpips.gov.pl? Wniosek o świadczenie „Rodzina 500+” oraz o dobry start możemy złożyć w prosty sposób przez bankowość elektroniczną. Wystarczy zalogować się do serwisu transakcyjnego swojego banku i tam znaleźć elektroniczny wniosek o świadczenie. Jakie banki oferują taką usługę?
Banki: |
Dobry start |
Rodzina 500+ |
Alior Bank S.A. |
Tak |
Tak |
Bank PKO BP |
Tak |
Tak |
Bank PKO BP / Inteligo |
Tak |
Tak |
Bank Pocztowy S.A. |
Tak |
Tak |
Bank Polskiej Spółdzielczości S.A. |
Tak |
Tak |
Bank Zachodni WBK S.A |
- |
Tak |
BGŻ BNP Paribas S.A |
- |
Tak |
Credit Agricole Bank Polska S.A. |
Tak |
Tak |
Euro Bank S.A. |
- |
Tak |
Getin Noble Bank S.A. |
Tak |
Tak |
ING Bank Śląski S.A. |
Tak |
Tak |
mBank S.A. |
Tak |
Tak |
Millennium S.A |
Tak |
Tak |
Nest Bank S.A. |
Tak |
Tak |
PEKAO S.A. |
Tak |
Tak |
PLUS BANK S.A. |
- |
Tak |
Raiffeisen Bank Polska S.A. |
- |
Tak |
SGB-Bank S.A. |
Tak |
Tak |
ZUS |
- |
Tak |
Dodatkowo, przy składaniu wniosku o świadczenie „Rodzina 500+” wniosek elektroniczny możemy złożyć przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS.