submenu
content

Posiedzenie Rady UE ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Spraw Konsumenckich

01-06-2007
Minister Pracy i Polityki Społecznej Anna Kalata oraz Podsekretarz Stanu Kazimierz Kuberski 30 maja 2007 r. wzięli udział w Brukseli w posiedzeniu Rady UE ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Spraw Konsumenckich (Rada EPSCO).

Posiedzenie Rady Unii Europejskiej do spraw Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Spraw Konsumenckich

Na posiedzeniu Rady EPSCO doszło do debaty i przyjęcia:
  • Rezolucji Rady w sprawie nowej strategii Wspólnoty dotyczącej bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia,
  • Konkluzji w sprawie wagi polityki prorodzinnej w Europie i ustanowienia Sojuszu na Rzecz Rodzin.
Podczas debaty na temat strategii Wspólnoty dotyczącej bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia Minister Anna Kalata podkreśliła, że Rząd Polski przywiązuje dużą wagę do odpowiedniego kształtowania warunków pracy. W związku z tym Polska zamierza podejmować dalsze systematyczne działania w celu poprawy stanu bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia pracowników.
 
Minister Kalata poinformowała, że każdego roku w Polsce opracowywana jest ocena stanu bezpieczeństwa i higieny pracy za rok poprzedni. Prowadzone są także prace nad przeglądem obowiązującego w Polsce prawa w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy pod kątem jego uproszczenia  i uwzględnienia osiągniętego postępu naukowo - technicznego. Działania legislacyjne powinny doprowadzić do tego, aby prawo w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy było nowoczesne, spójne, czytelne i skuteczne oraz doprowadziło do zmniejszenia liczby wypadków przy pracy i chorób zawodowych, zwłaszcza w małych i średnich przedsiębiorstwach.
 
Minister Anna Kalata wskazała, że w celu wzmożenia przestrzegania prawa przygotowano w Polsce nową ustawę o Państwowej Inspekcji Pracy, która wejdzie w życie 1 lipca 2007 roku. Ustawa ta usprawni procedury kontroli i wykonywania nadzoru przez organy tej Inspekcji oraz zaostrzy sankcje wobec pracodawców za nieprzestrzeganie m.in. przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
 
Informując o pracach w zakresie opracowania krajowej strategii w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy w Polsce, Minister Kalata podkreśliła, że strategia ta będzie uwzględniała główne kierunki działań wynikające z nowej strategii wspólnotowej. Istotnym wsparciem realizacji zadań przewidzianych w strategii krajowej będzie strategiczny program wieloletni pod nazwą „Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy”, którego pierwszy etap przewidziany jest na lata 2008 – 2010.
 
Na zakończenie Minister Anna Kalata wskazała, że realizacja zadań strategii zarówno na poziomie europejskim jak i krajowym powinna zapewnić istotną poprawę stanu bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia pracowników we wszystkich państwach członkowskich i tym samym wdrożenie idei „dobrej pracy” w Unii Europejskiej. Nie wydaje się konieczne natomiast podejmowanie nowych środków na poziomie europejskim przed osiągnięciem celów postawionych w nowej strategii.
 
Zabierając głos w dyskusji dotyczącej ustanowienia Sojuszu na Rzecz Rodziny w UE, Minister Kalata wskazała, że w ramach doskonalenia  systemu wsparcia rodziny poprzez system świadczeń rodzinnych Polska byłaby zainteresowana wymianą doświadczeń i „dobrych praktyk” w  tym  zakresie. Szczególnie interesująca byłaby wymiana doświadczeń  w celu:
a)  poznawania  rozwiązań innych państw,  zmierzających  do wsparcia rodziny dla godzenia pracy zawodowej z wychowywaniem dzieci;
b)  poznawania rozwiązań  innych  państw  adresowane do kobiet w ciąży;
c)  poznawania działań   innych  państw, które  służyłyby  zwiększeniu  liczby  urodzeń.
 
Niezbędna wydaje się także wymiana informacji i doświadczeń w zakresie m.in.:
  • wpływu zatrudnienia kobiet na realizację głównych celów strategii lizbońskiej,
  • zapewnienia instytucjonalnej opieki nad dziećmi oraz promocji nieinstytucjonalnych form opieki nad dziećmi - w kontekście poprawy sytuacji kobiet na rynku pracy, co w efekcie poprawi konkurencyjność gospodarki,
  • elastycznych form zatrudnienia,
 
Minister Kalata podkreśliła, że Europejczycy mogą sprostać wyzwaniom demograficznym opierając się na odnowionej Strategii Lizbońskiej na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia oraz Strategii Zrównoważonego Rozwoju. Starzenie się ludności jest wyzwaniem, któremu możemy sprostać w ramach UE, o ile  stworzymy warunki sprzyjające wspieraniu osób zamierzających posiadać dzieci oraz jeżeli wykorzystamy możliwości wynikające z dłuższego, zdrowszego i bardziej produktywnego życia. W tym kontekście kluczowa jest ścisła współpraca z powołanym w Wilnie Europejskim Instytutem ds. Równości Kobiet i Mężczyzn, ponieważ bez rzetelnych, przekrojowych badań nie ma mowy o formułowaniu strategii i planów na rzecz poprawy sytuacji demograficznej Europy. Ponadto bardzo ważna jest ścisła współpraca z Europejską Fundacją ds. Poprawy Warunków Życia i Pracy w Dublinie.
 
Minister Anna Kalata wskazała, że Polska popiera wszelkie działania zawarte w idei sojuszu na rzecz poprawy sytuacji demograficznej, w tym m.in.:
  • zapewnienie wsparcia społecznego dla osób, które chcą mieć dzieci, 
  • rozwijanie zasad dialogu obywatelskiego oraz udoskonalanie wszelkich form partnerstw na poziomie lokalnym, narodowym i europejskim w zakresie godzenia ról.
Na zakończenie wystąpienia Minister Kalata poinformowała, że Polska zamierza aktywnie uczestniczyć w pracach Grupy Wysokiego Szczebla ds. Demografii, która ma wspierać prace sojuszu.
 
Ponadto, w czasie posiedzenia, Rada przyjęła częściowe podejście ogólne odnośnie:
  • Projektu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego procedurę implementacji Rozporządzenia Nr 883/04 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Tytuł III, Rozdział 1 - Świadczenia z tytułu choroby, macierzyństwa i równoważne świadczenia dla ojca;  Tytuł IV, Rozdział 1 - Przepisy finansowe),
  • Projektu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego Rozporządzenie Nr 883/04 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz określającego treść załącznika XI (Zmiany w rozporządzeniu (WE)  nr 883/2004; załącznik VIII; części wniosku określające treść załącznika XI, które wiążą się z  tytułem III rozdział 1 wniosku dotyczącego rozporządzenia)
  • oraz podejście ogólne odnośnie projektu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego Rozporządzenie Nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek i do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie (zmiany różne 2006).[1]
Na posiedzeniu Rady nie udało się natomiast przyjąć porozumienia politycznego w zakresie Wniosku dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych zachęt dla mobilności pracowników poprzez  poprawę możliwości nabywania i zachowania  uprawnień do dodatkowych emerytur lub rent w związku ze sprzeciwem Holandii w tym zakresie. Dalsze prace będą kontynuowane przez Prezydencję Portugalską.
 
Tematem roboczego lunchu ministrów w dniu 30 maja br. były migracje i dostęp do rynku pracy.
 
Na marginesie posiedzenia Rady Minister A. Kalata oraz Minister K. Kuberski odbyli rozmowy bilateralne z przedstawicielami m.in. Niemiec, Węgier i Czech, w czasie których zwrócili się z prośbą o poparcie dla wniosku Polski w sprawie organizowania wystawy EXPO w 2012 r. we Wrocławiu.


[1] Kwestia koordynacji krajowych systemów zabezpieczenia społecznego państw członkowskich UE regulowana jest obecnie rozporządzeniami Rady (EWG) nr 1408/71 (rozporządzenie podstawowe)  oraz 574/72 (rozporządzenie wykonawcze). Z uwagi na fakt, że rozporządzenia te przyjęte zostały w latach 70 – tych, a ich materia jest niezwykle skomplikowana, w 2001 r. podjęto działania mające na celu  uchwalenie nowych aktów prawa wspólnotowego, które w uproszczony sposób uregulowałyby przedmiotowy obszar. W roku 2004 uchwalono rozporządzenie Rady i Parlamentu Europejskiego nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, które zastąpi w przyszłości rozporządzenie 1408/71. Zgodnie z art. 91 rozporządzenia 883/2004, data podjęcia jego stosowania  uzależniona jest od przyjęcia rozporządzenia wykonawczego, nad którego treścią trwają obecnie prace w Radzie. 
Prace nad nowym rozporządzeniem wykonawczym, które w przyszłości zastąpi we wspólnotowym porządku prawnym rozporządzenie nr 574/72, podjęte zostały w styczniu 2006 r. Podstawowym celem rozporządzenia jest określenie procedur koniecznych dla realizowania uproszczonych przepisów rozporządzenia 883/2004. Zamierzeniem szczegółowym jest zmodernizowanie i uproszczenie przepisów rozporządzenia nr 574/72, w tym wzmocnienie współpracy pomiędzy instytucjami zabezpieczenia społecznego oraz ulepszanie metod wymiany przez nie informacji, m.in. w wyniku zastosowania elektronicznych środków transmisji danych.
Prace nad nowym rozporządzeniem wykonawczym do rozporządzenia 883/2004 prowadzone są w systemie „rozdział po rozdziale”. Dotychczas Rada przyjęła częściowe podejście ogólne do Tytułów I i II projektu (posiedzenie EPSCO w dniach 1-2 czerwca 2006 r.) oraz Rozdziału IV Tytułu III projektu (posiedzenie EPSCO w dniu 1 grudnia 2006 r.). Przedmiotem dyskusji na posiedzeniu Rady w dniu 30 maja br. były: Rozdział I Tytułu III („Świadczenia z tytułu choroby, macierzyństwa i równoważne świadczenia dla ojca”) oraz Rozdział I Tytułu IV („Postanowienia finansowe”). Prace nad ww. częściami projektu rozpoczęte zostały w styczniu 2007 r.
Natomiast w zakresie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz określającego treść załącznika XI omawiany dokument zawierał propozycje zapisów do załączników VIII i XI do rozporządzenia 883/2004 oraz propozycje zmian do art. 1, 18 i 28 rozporządzenia 883/2004, stanowiące efekt prac nad projektem rozporządzenia wykonawczego w części dotyczącej świadczeń z tytułu choroby (Tytuł III Rozdział I).
Celem projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek i do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie (zmiany różne 2006 r.) było odzwierciedlenie zmian, jakie nastąpiły w wewnętrznych ustawodawstwach poszczególnych państw członkowskich w zakresie zabezpieczenia społecznego od czasu ostatniej nowelizacji rozporządzenia Rady nr 1408/71. Projektowana regulacja stanowi jedną z okresowo dokonywanych aktualizacji załączników do rozporządzenia nr 1408/71. Zgodnie z zapowiedziami Komisji Europejskiej, niniejsza aktualizacja jest już ostatnią przed wejściem w życie nowego rozporządzenia Rady i Parlamentu Europejskiego nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Przewidziane zmiany do rozporządzenia nr 1408/71 dotyczą załączników I, II, IIa, III, IV, VI i VIII. Projekt uwzględnia propozycje zapisów do ww. załączników, zgłoszone przez poszczególne państwa członkowskie w związku ze zmianami ich wewnętrznych ustawodawstw, w tym również zgłoszoną przez Polskę 7 kwietnia 2006 r. propozycję nowego zapisu do załącznika II część II „Zasiłki specjalne z tytułu urodzenia lub przysposobienia dziecka, wyłączone z zakresu zastosowania rozporządzenia zgodnie z art. 1 lit. u) pkt i)”.
do góry Ostatnia modyfikacja: 30-11-2020
Ideo Realizacja: 
CMS Edito  Powered by: 
Hostlab  Hosted by: