submenu
content

Projekt pn.„Efektywność usług i instrumentów rynku pracy służących podnoszeniu kwalifikacji bezrobotnych”

31-12-2007

W Departamencie Rynku Pracy w okresie od 1 czerwca 2006 r. do 31 grudnia 2007 r. w ramach SPO Rozwój Zasobów Ludzkich realizowany był projekt badawczy pn. „Efektywność usług i instrumentów rynku pracy służących podnoszeniu kwalifikacji bezrobotnych”. Główne cele projektu to:
1) dokonanie wszechstronnej oceny efektywności usług i instrumentów rynku pracy służących podnoszeniu kwalifikacji bezrobotnych, realizowanych w ramach działalności urzędów pracy,
2) przedłożenie propozycji modernizacji rozwiązań prawno-organizacyjnych, umożliwiających wzrost skuteczności i efektywności usług i instrumentów rynku pracy służących podnoszeniu kwalifikacji bezrobotnych oraz modyfikacji sposobu definiowania i mierzenia efektywności tych usług i instrumentów.
Projekt został zainicjowany w związku z wprowadzeniem na mocy ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy nowych regulacji prawnych dotyczących świadczenia usług szkoleniowych przez urzędy pracy oraz znacznego zasilenia urzędów pracy środkami Europejskiego Funduszu Społecznego, przeznaczonymi na organizację szkoleń. Przy określaniu koncepcji projektu przyjęto założenie, że zweryfikuje on skuteczność wprowadzonych regulacji prawnych i wskaże ewentualne bariery utrudniające świadczenie usług szkoleniowych przez publiczne służby zatrudnienia i hamujące wzrost ich efektywności.
Zakres badań obejmował analizę efektywności usług i instrumentów rynku pracy służących podnoszeniu kwalifikacji zawodowych bezrobotnych i poszukujących pracy, określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, takich jak:
• usługa organizacji szkoleń,
• instrumenty służące wspieraniu dalszej nauki w szkole ponadpodstawowej, ponadgimnazjalnej, wyższej lub na studiach podyplomowych,
• staże dla bezrobotnych do 25 roku życia,
• przygotowania zawodowego w miejscu pracy dla bezrobotnych powyżej 25 roku życia, będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy.
Na realizację całego projektu badawczego składały się 2 rodzaje badań:
1) badania oparte o analizę dokumentów; w ramach których został przeprowadzony przegląd rozwiązań prawnych, literatury przedmiotu i danych statystycznych na temat efektywności usług i instrumentów rynku pracy służących podnoszeniu kwalifikacji bezrobotnych w wybranych krajach UE oraz w Polsce,
2) badania opinii poszczególnych grup respondentów uczestniczących w procesie organizowania lub wdrażania usług i instrumentów rynku pracy służących podnoszeniu kwalifikacji bezrobotnych lub korzystających z tych usług i instrumentów.
Projekt został zaakceptowany przez Komitet Sterujący na posiedzeniu w dniu 16 października 2006 r., natomiast w grudniu 2006 r. podpisano umowę na realizację zadań projektu z wykonawcą w składzie: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie (lider) oraz firma ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o. z siedzibą w Kutnie (partner).
Realizacja projektu przebiegała zgodnie z wytyczonym harmonogramem.
W I etapie realizacji projektu tj. do końca kwietnia 2007 r. Departament Rynku pracy przyjął dwa raporty merytoryczne sporządzone na podstawie analizy danych dokumentacyjnych:
1. Raport pn. „Efektywność usług i instrumentów rynku pracy służących podnoszeniu kwalifikacji bezrobotnych w wybranych krajach UE”, w którym dokonano analizy rozwiązań prawnych, danych statystycznych, publikacji naukowych oraz innych dostępnych dokumentów zawierających informacje na temat usług i instrumentów rynku pracy oraz sposobów mierzenia ich efektywności wybranych krajach unijnych: Republice Federalnej Niemiec, Szwecji i Wielkiej Brytanii.
2. Raport pn. „Efektywność usług i instrumentów rynku pracy służących podnoszeniu kwalifikacji bezrobotnych, świadczonych przez publiczne służby zatrudnienia w Polsce, w świetle danych statystycznych”, w którym dokonano analizy ww. zjawiska na podstawie danych pochodzących z systemu informatycznego PULS, sprawozdania MPiPS 01 o rynku pracy, (załącznik 4) oraz sprawozdania MPiPS 02 - o przychodach i wydatkach z FP.
W kolejnych dwóch etapach realizacji projektu tj. w okresie od maja do sierpnia br. zrealizowane zostały badania empiryczne wśród 4 grup respondentów uczestniczących w procesie organizowania lub wdrażania usług i instrumentów rynku pracy służących podnoszeniu kwalifikacji bezrobotnych lub korzystających z tych usług i instrumentów. Zrealizowano cztery moduły badawcze, tj.:
1. moduł badawczy A obejmujący badanie opinii 700 pracowników powiatowych urzędów pracy odpowiedzialnych za stosowanie usług i instrumentów rynku pracy służących podnoszeniu kwalifikacji bezrobotnych,
2. moduł badawczy B obejmujący badanie opinii 1500 osób, które w 2006 r. skorzystały z usług i instrumentów rynku pracy służących podnoszeniu kwalifikacji bezrobotnych,
3. moduł badawczy C obejmujący badanie opinii 1000 przedstawicieli instytucji szkoleniowych organizujących szkolenia dla bezrobotnych oraz przedstawicieli zakładów pracy organizujących staże i przygotowanie zawodowe,
4. moduł badawczy D obejmujący badanie 1000 pracodawców zatrudniających osoby korzystające z usług i instrumentów rynku pracy.
Badania miały na celu poznanie opinii tych osób na temat:
• istniejących regulacji prawnych określających zasady wdrażania usług i instrumentów rynku pracy służących podnoszeniu kwalifikacji bezrobotnych, pod kątem ich funkcjonalności, skuteczności i efektywności,
• prawnych, organizacyjnych i finansowych barier utrudniających świadczenie usług szkoleniowych i korzystanie z tych usług,
• innych czynników mających wpływ na skuteczność i efektywność usług szkoleniowych.
Każde badanie zostało zakończone zostało raportem merytorycznym zawierającym wyniki i wnioski pozwalające na sformułowanie rekomendacji dot. modyfikacji rozwiązań prawno-organizacyjnych w celu zwiększenia skuteczności i efektywności usług i instrumentów rynku pracy służących podnoszeniu kwalifikacji bezrobotnych. Wnioski te zostały sformułowane w raporcie końcowym pn. „Kierunki modyfikacji rozwiązań prawno-organizacyjnych w celu zwiększenia efektywności usług i instrumentów rynku pracy służących podnoszeniu kwalifikacji bezrobotnych”.
Raport został pozytywnie zaopiniowany przez dwóch niezależnych ekspertów z dziedziny rynku pracy tj. Panię Prof. Martę Juchnowicz i Pan dr Jacka Męcinę.
Ponadto w celach promocyjnych został przygotowany materiał informacyjny na stronę internetową MPiPS pn. „Efektywność usług i instrumentów rynku pracy służących podnoszeniu kwalifikacji bezrobotnych”. Materiał ten został również wydrukowany w formie broszury dla wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy oraz uczestników konferencji popularyzującej wyniki projektu, która odbyła się w dniu 19 grudnia 2007 r.
Przygotowywana jest również publikacja książkowa pn. „Efektywność usług i instrumentów rynku pracy służących podnoszeniu kwalifikacji bezrobotnych w Polsce i wybranych krajach UE”. Będzie to studium porównawcze rozwiązań systemowych w zakresie szkolenia bezrobotnych stosowanych w wybranych krajach UE („starych”: Wlk. Brytania, Szwecja, Niemcy, Hiszpania i „nowych”: Polska, Bułgaria).
Dorobek projektu zostanie wykorzystany przy konstruowaniu nowych regulacji prawnych dot. usług i instrumentów służących podnoszeniu kwalifikacji bezrobotnych i poszukujących pracy.
Z raportem końcowym projektu pn. „Kierunki modyfikacji rozwiązań prawno-organizacyjnych w celu zwiększenia efektywności usług i instrumentów rynku pracy służących podnoszeniu kwalifikacji bezrobotnych” oraz skróconym opisem wyników projektu można zapoznać się na stronie internetowej MPiPS w dziale: praca, zakładka: programy.

kliknij, żeby zobaczyć raport

do góry Ostatnia modyfikacja: 30-11-2020
Ideo Realizacja: 
CMS Edito  Powered by: 
Hostlab  Hosted by: