Przejdź do menu głównego | Przejdź do podmenu | Przejdź do treści
W Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” odbyła się 30 października konferencja „Doradzać? Dokształcać? – prawo czy szansa doskonalenia (na) rynku pracy?” Tematem było doskonalenie zawodowe i poszerzanie zakresu kompetencji Polaków.
Witając uczestników konferencji Dyrektor Centrum Iwona Zakrzewska podkreśliła, że uczymy się przez całe życie, i że to znane powiedzenie cytujemy w różnych kontekstach – kiedy zdobywamy doświadczenia życiowe, i kiedy odkrywamy, że potrzebujemy specjalistycznej wiedzy. W dążeniu do jej uzyskania korzystamy m.in. ze szkoleń, kursów zawodowych czy studiów podyplomowych – polski rynek pracy oferuje wiele możliwości ustawicznego rozwoju, zarówno osobom młodym, które dopiero poszukują swojego miejsca w życiu, jak i osobom starszym, którzy chcą je zmienić. Na każdym etapie życia możemy przecież zapragnąć zmiany, albo też zostać do tej zmiany zmuszeni. Zdarza się, że dylematy rozwoju życia zawodowego możemy rozwiązać sami, często jednak potrzebujemy pomocy specjalistów - trenerów, coachów, doradców, mentorów, konsultantów – i, powołanych do tego rodzaju wsparcia, organizacji oraz instytucji rynku pracy.
O tych możliwościach i narzędziach rynku pracy mówił otwierając konferencję Sekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej dr hab. Jacek Męcina. Minister przytoczył dane, z których wynika, że w 2011 r. swoje kwalifikacje podnosiło 36 proc. dorosłych. Podkreślił on zwłaszcza potrzebę dokształcania się osób starszych.
Jak zauważył – system szkoleń musi współdziałać z mobilnością na rynku pracy i temu właśnie ma służyć trójstronna umowa szkoleniowa – mechanizm, kiedy pracodawca wskazuje potrzeby szkoleniowe. W ten sposób tworzy się szkolenia na miarę rynku pracy. Kolejny instrument dedykowany partnerom społecznym – bo będą oni mieli możliwość monitorowania funkcjonowania Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS) – to możliwość podejmowania decyzji w aspekcie funkcjonowania części tego funduszu. Program ten może być obudowany różnymi rozwiązaniami, dotyczącymi indywidualnych kont szkoleniowych w zakładach pracy. Jest to ogromna przestrzeń dialogu społecznego nastawionego na konkretne działania i instrumenty wsparcia rynku pracy.
Minister przypomniał, że w 2014 r. będzie uruchamiany KFS, ale także analizy i potrzeby szkoleniowe. Wiek 45+ to najlepszy moment interwencji na rynku pracy, w którym zmniejsza się mobilność zawodowa Polaków i skłonność do zwiększania kwalifikacji. Jak zauważył, to moment, kiedy pracodawcy mający ograniczone fundusze na kapitał ludzki stawiają na młodszą kadrę, często wyłączając pracowników 45+ czy 50+. Jest to problem zwłaszcza w mikro- i małych przedsiębiorstwach, dlatego też właśnie tam MPiPS będzie finansować 100 proc. kosztów podnoszenia kwalifikacji, a w przypadku firm średnich i większych będzie to 80 proc. kosztów szkolenia.
Dyrektor Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych prof. Kazimierz Frieske zauważył, że warto od siebie oddzielić dwie rzeczy: uczenie się i kształcenie. Analizując dane statystyczne odnośnie kształcenia ustawicznego zauważył, że być może osiągane wskaźniki są funkcją struktury polskiej gospodarki. Lech Antkowiak, Zastępca Dyrektora Urzędu Pracy m.st. Warszawy stwierdził, że patrząc na warszawski rynek pracy, skłonność do inwestowania w siebie ma barierę nie tylko w pracownikach, ale też w pracodawcach. Zamiast zwalniać pracowników warto „zaprzyjaźnić” siebie i ich z urzędami pracy i dostosować do rynku. Przytoczył dane Ministerstwa Edukacji Narodowej, z których wynika, że w 17,5 tys. polskich szkół pracuje 1, 4 tys. doradców zawodowych. Być może to właśnie sprawia, że obecnie osoby z wyższym wykształceniem stanowią 20 proc. wszystkich zarejestrowanych bezrobotnych w Warszawie.
Więcej światła na sytuację kształcenia w Polsce rzuciła prezentacja Głównego Urzędu Statystycznego, z której wynika, że wśród pytanych o jakąkolwiek formę kształcenia w ostatnich 4 tygodniach znalazło się ok. 5 proc. takich, którzy wzięli w niej udział. Z innego badania GUS wiadomo, że ok. 70 proc. ankietowanych pracowników jest zadowolonych ze swojej sytuacji zawodowej. Przytoczone statystyki stały się zalążkiem dyskusji, którą poprowadziła Anna Grabowska, Redaktor Naczelna „Dialogu”. Oprócz reprezentantów partnerów społecznych – Business Centre Club, Pracodawców RP, Forum Związków Zawodowych, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych i NSZZ „Solidarność” w panelu głos zabrali także przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ochotniczych Hufców Pracy oraz Stowarzyszenia Edukacja i Nauka.