submenu
content

Reforma publicznych służb zatrudnienia – mity i realia

25-04-2014

- Zmiany publicznych służb zatrudnienia koncentrują się na czterech głównych obszarach, z których najważniejsza jest indywidualizacja wsparcia – podkreślił Jacek Męcina, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej otwierając konferencję „Reforma publicznych służb zatrudnienia – mity i realia”. Wydarzenie odbyło się w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog”. Dzień wcześniej Prezydent RP podpisał ustawę reformującą publiczne służby zatrudnienia, nad którą prace trwały prawie dwa lata.

 

Nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy była inspiracją do spotkania, zorganizowanego przez Centrum wspólnie z Instytutem Pracy i Spraw Socjalnych, na co zwrócili uwagę witając uczestników konferencji Dyrektor CPS „Dialog” Iwona Zakrzewska i Dyrektor IPiSS prof. Kazimierz Frieske. Profesor poruszył kwestię sprawczej siły prawa. Zastanawiał się, na ile jest ono dobrym mechanizmem zmiany społecznej, i jak przedstawiane jest w mediach.

 

Dajemy sobie 3 lata na wdrożenie i podsumowanie tych zmian. Gospodarka i rynek pracy są tak dynamiczne, a świat wymusza tak permanentne zmiany, że mogą pojawić się nowe instrumenty – zaznaczył Wiceminister Męcina. Podkreślił, że oprócz samej ustawy gotowe są już wszystkie rozporządzenia. Cieszy go, że równie poważnie wyzwanie wynikające z przyjętej reformy potraktowały publiczne służby zatrudnienia. Zadeklarował, że dzięki wprowadzonym zmianom jest możliwość efektywnego zapewnienia ich finansowania w 2014 r., natomiast w kolejnym – środki te będą jeszcze większe.

 

Reforma urzędów pracy przygotowana przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej zakłada nowe instrumenty wsparcia, profilowanie pomocy dla bezrobotnych i wynagradzanie pracowników urzędów za osiągane wyniki. Cel zmian: lepsza obsługa w urzędach pracy osób bezrobotnych, poszukujących pracy i pracodawców. Każdy bezrobotny i poszukujący pracy zarejestrowany w urzędzie pracy będzie od początku prowadzony przez tego samego doradcę klienta. Podobnie będzie w przypadku pracodawców. Zmieni się też podejście do klientów. Podstawą będzie profilowanie pomocy dla osób bezrobotnych. Każda osoba zgłaszająca się do urzędu zostanie przydzielona do jednego z trzech profili. 

 

Pojawią się nowe instrumenty wsparcia dla osób szukających pracy. To m.in. grant na telepracę, świadczenie aktywizacyjne, pożyczka na utworzenie stanowiska pracy lub podjęcie działalności gospodarczej, szkolenia organizowane w ramach trójstronnych umów szkoleniowych zawieranych pomiędzy starostą, pracodawcą i instytucją szkoleniową, dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnionego bezrobotnego w wieku 50+.  Częścią zmian jest pakiet dla młodych osób szukających pracy. 

do góry Ostatnia modyfikacja: 30-11-2020
Ideo Realizacja: 
CMS Edito  Powered by: 
Hostlab  Hosted by: