submenu
content

Bezpieczne wyjazdy do pracy

28-05-2013

Rozpoczyna się sezon zagranicznych wyjazdów do pracy sezonowej. Zatrudnienie w innych krajach, choć atrakcyjne, związane jest z wieloma czynnikami ryzyka. Jak ich uniknąć? Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej opracowało specjalny poradnik dla wyjeżdżających, korzystających z usług publicznego lub niepublicznego pośrednictwa pracy oraz systemu EURES.

 

Jak wynika z danych MPiPS z usług niepublicznych agencji zatrudnienia w zakresie podejmowania pracy za granicą korzysta rocznie ok. 100 tysięcy osób. Niestety, wciąż pojawiają się także informacje o działalności nielegalnych pośredników pracy. Wyłudzają oni wysokie opłaty, często nie wywiązując się z obietnic zapewnienia pracy. Liczą na niedoświadczenie i niewiedzę wyjeżdżających.

 

Jak bezpiecznie wyjechać do pracy za granicę?

 

Poradnik „Co trzeba wiedzieć, aby bezpiecznie wyjechać do pracy za granicę?” przedstawia możliwości podejmowania legalnego zatrudnienia polskich obywateli w krajach europejskich. Zawiera opisy regulacji prawnych oraz zasad obowiązujących przy ubieganiu się o pracę za granicą. Przedstawia również bezpieczne sposoby poszukiwania zatrudnienia.

 

Podstawowymi zasadami poszukiwania zagranicznej pracy są:

  • uważne zapoznawanie się z ogłoszeniami,
  • sprawdzanie warunków zatrudnienia,
  • szczegółowe zapoznanie się z umową,
  • sprawdzenie firmy pośredniczącej w znalezieniu pracy oraz samego pracodawcy.

 

Co warto wiedzieć?

 

W poradniku MPiPS znajdują się odpowiedzi na zasadnicze pytania:

 

  • Które agencje zatrudnienia działają legalnie?
  • Za co agencje zatrudnienia mogą, a za co nie mogą pobierać opłaty z tytułu świadczonego pośrednictwa pracy?
  • Co zrobić, gdy okaże się, że warunki pracy czy płacy nie odpowiadają zapisanym w umowie kierującej do pracy za granicą, zawieranej z agencją zatrudnienia lub umowie o pracę zawieranej z pracodawcą?
  • Kogo informować w przypadku nielegalnej działalności agencji zatrudnienia?
  • Jak zabezpieczyć się przed nielegalnymi pośrednikami pracy?
  • Jak postępować w trakcie pobytu za granicą w przypadku zajścia nieprzewidzianych okoliczności?
  • Co to jest Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ)?

 

W wydawnictwie zamieszczono listę urzędów oraz inspektoratów pracy w kraju oraz adresy polskich placówek dyplomatycznych w krajach UE/EOG, które mogą, w przypadku problemów z pośrednikiem/pracodawcą, służyć pomocą. Poradnik zawiera również wybrane adresy przydatnych portali internetowych.

 

Poradnik „Co trzeba wiedzieć, aby bezpiecznie wyjechać do pracy za granicę?” jest dostępny na stronie internetowej ministerstwa w dziale „Polecamy”.

do góry Ostatnia modyfikacja: 30-11-2020
Ideo Realizacja: 
CMS Edito  Powered by: 
Hostlab  Hosted by: