Przejdź do menu głównego | Przejdź do podmenu | Przejdź do treści
1 | Usługi elektroniczne rynku pracy | 04-07-2013 |
Opis usług elektronicznych urzędów pracy do zamieszczenia na platformie ePUAP wraz z linkiem do strony www.praca.gov.pl
Usługi elektroniczne świadczone przez urzędy pracy
Usługi elektroniczne dedykowane dla osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, w szczególności osób bezrobotnych i poszukujących pracy oraz pracodawców, świadczone są przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy poprzez stronę www.praca.gov.pl.
Jedną z usług stanowi obsługa wniosku o dokonanie rejestracji jako osoba bezrobotna albo poszukująca pracy, która realizowana jest w dwóch trybach:
Przez stronę www.praca.gov.pl można ponadto złożyć w postaci elektronicznej pismo do urzędu oraz wnioski elektroniczne dotyczące usług i instrumentów rynku pracy.
Podstawa prawna
Sprawy wnoszone do urzędów pracy w sposób elektroniczny obsługiwane są zgodnie z regulacjami zawartymi w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.) oraz w przepisach wykonawczych wydanych do tej ustawy, w szczególności z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 listopada 2012 r. w sprawie rejestracji osób bezrobotnych i poszukujących pracy (Dz. U. z 2012 r., poz. 1299), rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 września 2010 r. w sprawie standardów i warunków prowadzenia usług rynku pracy (Dz. U. z 2010 r., Nr 177, poz. 1193, z późn. zm.).
W sprawach nieuregulowanych ww. aktach prawnych stosuje się ogólne przepisy zawarte w kodeksie postępowania administracyjnego.
Wymagane dokumenty
Usługi elektroniczne urzędów pracy wymagają od wnioskodawców wcześniejszego założenia konta na stronie www.praca.gov.pl, natomiast w przypadku złożenia wniosku o dokonanie rejestracji jako osoba bezrobotna albo poszukująca pracy konto jest tworzone w sposób automatyczny (o ile nie istnieje już dla podanych danych identyfikacyjnych) po zakończeniu procesu wypełniania wniosku przez użytkownika. Rejestracja konta polega na wypełnieniu formularza elektronicznego. Zaufanie konta polega na zweryfikowaniu tożsamości użytkownika poprzez wylegitymowanie się dowodem osobistym lub paszportem podczas jednorazowej wizyty w urzędzie pracy albo elektronicznie przy użyciu ważnego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP. Każdorazowe logowanie do konta w celu skorzystania ze spersonalizowanych usług elektronicznych wymaga użycia loginu i hasła danego użytkownika (login użytkownik otrzymuje podczas rejestracji, a następnie sam ustala hasło), albo certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP. Wniesienie sprawy do urzędu wymaga opatrzenia wniosku w postaci elektronicznej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.
# | Data | Użytkownik | Akcja |
---|---|---|---|
1 | 2013-07-04 14:38:32 | Małgorzata Podrażka | modyfikacja |
2 | 2013-07-04 14:35:19 | Małgorzata Podrażka | modyfikacja |
3 | 2013-07-04 14:34:37 | Małgorzata Podrażka | modyfikacja |
4 | 2013-07-04 13:05:50 | Małgorzata Podrażka | modyfikacja |
5 | 2013-07-04 14:38:32 | Małgorzata Podrażka | utworzenie dokumentu |