Przejdź do menu głównego | Przejdź do podmenu | Przejdź do treści
W związku z artykułem „Pracownicy MOPS-ów na krawędzi wytrzymałości. "Zarabiam 1600 zł, a ludzie śmieją mi się w twarz"”, opublikowanym w na witrynie Money.pl, MRPiPS wyjaśnia:
Należy podkreślić, że rozporządzenie Rady Ministrów z 30 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start” (Dz. U. z 2018 r. poz. 1061), przewiduje zapewnienie odpowiedniego poziomu finansowania obsługi tego programu przez gminy, w szczególności finansowania wynagrodzeń pracowników, którzy będą to zadanie realizować. Zgodnie z § 33 ust. 4 i 5 ww. rozporządzenia, koszt realizacji programu przez gminę i powiat wynosi 10 zł za jedno dziecko albo jedną osobę uczącą się, na które ustalane jest prawo do świadczenia dobry start. Na wynagrodzenia i inne środki dla osób realizujących zadania związane z realizacją programu gmina i powiat przeznacza nie mniej niż 80% dotacji otrzymanej na koszty realizacji, o których mowa wyżej.
Istotne jest także, że postępowanie dotyczące ustalenia prawa do świadczenia dobry start będzie bardzo proste, oparte o prosty wniosek z niewielką ilością danych. W ramach postępowania w sprawie świadczenia dobry start nie będzie przeprowadzany test dochodowy, ponieważ prawo do niego nie będzie uzależnione od kryterium dochodowego. Ponadto w celu usprawnienia i przyspieszenia procesu przyznawania świadczenia, nie będzie konieczności wydania i doręczenia decyzji administracyjnej (decyzja byłaby wydawana jedynie w przypadku odmowy przyznania świadczenia i w sprawach świadczeń nienależnie pobranych). Osoby ubiegające się otrzymają informację o przyznaniu świadczenia na podany we wniosku adres e-mail, zaś w przypadku braku adresu e-mail, zostaną poinformowane o możliwości osobistego odbiory informacji o przyznaniu świadczenia - nieodebranie takiej informacji nie będzie jednak wstrzymywało wypłaty świadczenia.
Bardzo ważnym ułatwieniem, które ograniczy ewentualne kolejki w urzędach oraz ułatwi realizatorom pracę, będzie uruchomienie możliwości złożenia wniosku drogą elektroniczną. Wnioski będzie można składać zarówno poprzez portal Emp@tia Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, jak i bankowość elektroniczną (na wzór świadczenia 500+).
Należy podkreślić, że powyższe rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start”, w tym regulacje dotyczące finansowania tego programu w szczególności dotyczące puli środków obligatoryjnie przeznaczanych na wynagrodzenia osób, które będą zajmować się w jednostkach samorządu terytorialnego jego realizacją, zostało w pełni zaakceptowane przez stronę samorządową w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Odnosząc się do podanego w artykule przykładu ośrodka pomocy społecznej, w którym cztery zatrudnione osoby wypłacają miesięcznie około 5 tysięcy świadczeń wychowawczych z Programu „Rodzina 500+”, należy zauważyć, że w takim przypadku koszt obsługi zadania wynosi około 450 000 zł rocznie (1,5% otrzymanej dotacji na świadczenie wychowawcze), co jest wystarczającą kwotą na pokrycie realizacji zadania w tym zapewnienia odpowiedniego wynagrodzenia dla 4 osób, a nawet zatrudnienia dodatkowych pracowników.
Należy również zwrócić uwagę, że źródłem finansowania zadań zleconych, w tym wynagrodzeń osób realizujących te zdania, mogą być również przypadające gminie kwoty odzyskanych od dłużników alimentacyjnych należności z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego (zgodnie z art. 27 ust. 4 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów). Z danych MRPiPS wynika, że w 2017 r. gminy aż 44% (tj. 31,1 mln zł) z ww. kwot przeznaczyły na inne cele niż dotyczące obsługi zadań wynikających z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
Jednocześnie należy wskazać, że Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej zamierza w najbliższym czasie poddać analizie wydatkowanie przez gminy dotacji przeznaczanej na koszty realizacji zadań z zakresu świadczeń wychowawczych, świadczeń rodzinnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
Niezależnie od powyższego należy zauważyć, że sprawny przebieg w gminach procesu przyjmowania i rozpatrywania wniosków zależy w dużej mierze od sposobu organizacji tego procesu w gminach, które mają dużą swobodę we wprowadzaniu optymalnych rozwiązań w tym zakresie.
Sposób organizacji pracy w danym urzędzie gminy, ośrodku pomocy społecznej lub w innej, samorządowej jednostce organizacyjnej gminy, należy wyłącznie do kierownika tej instytucji. Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie ma uprawnień do ingerowania w organizację pracy w jednostkach samorządu terytorialnego, w czas pracy tych jednostek i wysokość wynagrodzeń pracowników tych jednostek (w tym również pracowników zatrudnionych do realizacji programu „Dobry Start”, czy programu „Rodzina 500+”).