Wyjaśnienia w związku z artykułem "Rząd sparaliżował pośredniaki"
12-02-2009
Przede wszystkim należy zauważyć, iż – wbrew twierdzeniom autorki artykułu - nie ma przeszkód w organizowaniu prac interwencyjnych oraz w organizowaniu i finansowaniu z Funduszu Pracy szkoleń dla bezrobotnych.
Wprawdzie zmiany w przepisach spowodowały zmiany w sposobie realizacji w/w form aktywizacji zawodowej bezrobotnych – w stosunku do stanu przed dniem wejścia w życie noweli ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach runku pracy oraz przepisów rozporządzenia unijnego regulującego zasady udzielania pomocy publicznej - jednak dzięki zmianom – urzędy pracy mają znacznie większe możliwości udzielenia wsparcia poprzez różne formy pomocy zarówno bezrobotnym jak i pracodawcom.
Tytuł artykułu jednoznacznie wskazuje, iż nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia (...) zawęża możliwości udzielenia wsparcia przez urzędy pracy – gdy tymczasem nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia (...) wprowadziła przede wszystkim:
-
umożliwienie pracownikom w wieku 45 lat i powyżej uczestnictwa w szkoleniach organizowanych przez urzędy pracy, finansowanych ze środków Funduszu Pracy. Pracownicy, rejestrujący się w urzędach pracy, będą mogli skorzystać zarówno ze szkoleń zamawianych przez urząd pracy dla grup uczestników jak i ze szkoleń wskazanych przez siebie. Wprowadzony został wymóg uzasadnienia celowości tego szkolenia, a skierowanie na nie uzyskać będzie można nie częściej niż raz w roku.;
-
umożliwienie pracownikom w wieku 45 lat i powyżej finansowania ze środków Funduszu Pracy kształcenia w ramach studiów podyplomowych, w celu zwiększenia ich udziału w kształceniu ustawicznym i poprawienia własnej sytuacji na rynku pracy. Jednakże osoby te nie będą musiały uprawdopodobniać faktu, iż po ukończonych studiach podyplomowych znajdą zatrudnienie;
-
umożliwienie pracownikom w wieku 45 lat i powyżej korzystania z pożyczek na sfinansowanie kosztów szkolenia podejmowanego w celu utrzymania zatrudnienia;
-
refinansowanie tej grupie pracowników ze środków FP kosztów egzaminów umożliwiających uzyskanie świadectw, zaświadczeń, określonych uprawnień zawodowych lub tytułów zawodowych oraz koszty uzyskania licencji niezbędnych do wykonywania danego zawodu;
-
umożliwienie pracownikom w wieku 45 lat i powyżej uczestnictwa w inicjowanych i realizowanych przez starostę w porozumieniu z pracodawcami programach specjalnych. Istotą programu specjalnego jest podjęcie działań interwencyjnych w oparciu o zestaw wyodrębnionych usług i narzędzi rynku pracy wobec wybranej grupy beneficjentów znajdującej się w trudnej sytuacji na rynku pracy. Interwencja ma charakter czasowy;
-
uproszczenie zasad zakładania i wykorzystania funduszu szkoleniowego – wydzielonych przez pracodawców środków na kształcenie ustawiczne.
-
nowy instrument aktywizacji: „przygotowania zawodowego dorosłych”, łączący naukę z pracą, umożliwiający certyfikowanie uzyskanych kwalifikacji. Celem zmiany jest zwiększenie uczestnictwa dorosłych w kształceniu ustawicznym, poprzez wzbogacenie i uatrakcyjnienie oferty szkoleniowej, a w szczególności oparcia jej na formule „nauki przez praktykę”;
-
przyznawanie bezrobotnym w wieku 50 lat i powyżej - uczestnikom szkoleń organizowanych przez urzędy pracy wyższych, niż dla młodszych osób, stypendiów (120% kwoty zasiłku dla bezrobotnych). Preferencja ta dotyczy także uczestników przygotowania zawodowego dorosłych i uczestników stażu;
-
zwolnienie dla pracodawców z obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy za pracowników starszych tj. kobiet które ukończyły 55 rok życia i mężczyzn którzy ukończyli 60 lat. Rozwiązanie ma na celu utrzymanie aktywności zawodowej osób w wieku przedemerytalnym i prowadzić będzie do wzrostu wskaźnika zatrudnienia w tej grupie wiekowej;
-
czasowe( 12 miesięczne) zwolnienie dla pracodawców z obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w przypadku zatrudniania bezrobotnych w wieku powyżej 50 roku życia.
Aby ułatwić wdrożenie wprowadzonych zmian w przepisach - ustawodawca przewidział, iż z Funduszu Pracy mogą być finansowane koszty szkoleń kadry urzędów pracy (z czego wszystkie urzędy korzystają). W 2008r. w planie Funduszu Pracy przewidziano kwotę 65 mln zł na szkolenia kadr powiatowych urzędów pracy.
Niezależnie od w/w, urzędy pracy, które zwracają się do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w sprawie interpretacji przepisów znowelizowanej ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku, otrzymują w trybie bieżącym pełną informację na ten temat. Ponadto, 13 lutego br. wyjaśnienia dot. zmian zostały także zamieszczone na stronie internetowej publicznych służb zatrudnienia.
Ad. możliwości organizowania krótkich szkoleń
Art. 40 ust.4 ustawy stanowi, że szkolenie finansowane przez starostę ze środków Funduszu Pracy odbywa się w formie kursu, realizowanego według planu nauczania obejmującego przeciętnie nie mniej niż 30 godzin zegarowych w tygodniu. Wyjaśniamy jednak, że jeśli przepisy szczególne (tak jak w przypadku rozporządzenia Ministra Infrastruktury regulującego czas trwania kursów dla kandydatów na kierowców) określają, inne niż w ustawie warunki programowe dla realizowania konkretnych szkoleń (kursy są krótsze), urząd pracy winien te warunki respektować. Niemożność sprostania warunkowi organizowania przez instytucję szkoleniową kursów w wymiarze 30 godzin zegarowych w tygodniu (z powodów innych przepisów) nie oznacza, że bezrobotnego nie można kierować na kursy krótsze. Fakt uczestnictwa w takim krótszym szkoleniu będzie skutkował jedynie koniecznością proporcjonalnego zmniejszenia kwoty wypłacanego stypendium dla uczestnika szkolenia.
Ad. przepisów związanych z kierowaniem do prac interwencyjnych
Sygnalizowane trudności wynikają z tego, że katalog kategorii osób uprawnionych do pomocy publicznej zawarty w przepisach unijnych nie jest w pełni tożsamy z katalogiem osób uprawnionych do tej pomocy w ramach ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Przykładowo, kategoria bezrobotnych do 25 roku życia „nie występuje” w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 800/2008 jako samoistna kategoria uprawnionych, z kolei kategoria osób bez stałego zatrudnienia za wynagrodzeniem w okresie ostatnich 6 miesięcy nie występuje w ustawie o promocji zatrudnienia (...). Ale jeśli bezrobotny do 25 roku życia jednocześnie „mieści się” w kategorii osób bez stałego zatrudnienia za wynagrodzeniem w okresie ostatnich 6 miesięcy, będzie można skierować go do prac interwencyjnych do przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą. W takim bowiem przypadku osoba taka spełni zarówno wymogi ustawy o promocji zatrudnienia (...) jak i rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008. Należy zatem przepisy jednego jak i drugiego aktu prawnego traktować łącznie analizując warunki zawarte w jednej jak i drugiej regulacji dla zaklasyfikowania osoby jako uprawnionej do udzielenia jej wsparcia.
Departament Rynku Pracy MPiPS