submenu
content

Wyjasnienie w zwiazku z artykulem "MINISTER specjalnej troski"

21-04-2011

W związku z artykułem „MINISTER specjalnej troski”, autorstwa redaktora Macieja Mikołajczyka, opublikowanym w tygodniku „NIE” z 15 kwietnia 2011 r., wyjaśniamy:

• Minister Pracy i Polityki Społecznej podjął decyzję o przeznaczeniu części środków rezerwy Funduszu Pracy będącej w dyspozycji Ministra Pracy i Polityki Społecznej w kwocie 75,5 mln zł na finansowanie/dofinansowanie programów specjalnych. Ideą programów specjalnych jest umożliwienie powiatowym urzędom pracy większego uelastycznienia form pomocy przez nie oferowanej. W ramach programów specjalnych można łączyć ustawowe usługi i instrumenty rynku pracy z tzw. specyficznymi elementami wspierającymi zatrudnienie, które mają stanowić drogę do przezwyciężenia barier, utrudniających osobom bezrobotnym znalezienie zatrudnienia.

• Urzędy pracy powinny stale monitorować sytuację na lokalnym rynku pracy, dzięki czemu modelują i dostosowują sposób działania w sposób adekwatny do ciągłych zmian i bieżących potrzeb. Nie jest więc prawdą, iż Ministerstwo „nakazało” urzędom pracy przygotowanie jakiejś specjalnej, nadzwyczajnej analizy.

• Dokonując doboru uczestników programu specjalnego, bierze się pod uwagę w szczególności predyspozycje psychofizyczne, kwalifikacje i doświadczenie zawodowe oraz ich umiejętności, a także rozpoznaje się możliwe do wystąpienia bariery, utrudniające zatrudnienie lub utrzymanie miejsc pracy.

• Nie jest prawdą, jakoby Ministerstwo dawało urzędom pracy przyzwolenie na wydatkowanie środków FP na inne niż założone cele. Zgodnie z Zasadami ubiegania się o dodatkowe środki Funduszu Pracy z rezerwy Ministra Pracy i Polityki Społecznej na finansowanie/dofinansowanie programów specjalnych w 2011r. środki rezerwy przeznaczone na realizację programów specjalnych nie mogą być przesuwane na inne zadania.

• Nie jest prawdą, że MPiPS będzie forował programy specjalne, w których efektywność jest sztucznie podnoszona przez zastosowanie najbardziej wydajnych instrumentów rynku pracy. Programy specjalne, w których planuje się połączenie działań aktywizacji zawodowej z instrumentami wpływającymi na wysoką efektywność zatrudnieniową (tj. przyznanie jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej oraz przyznanie środków na doposażenie lub wyposażenie stanowisk pracy), zostaną poddane szczególnej analizie. Pod uwagę będzie brana adekwatność zaproponowanych działań do potrzeb i możliwości lokalnego rynku pracy. Marszałek Województwa dokonuje weryfikacji i oceny wniosków, a następnie przesyła do MPiPS wnioski o przyznanie dodatkowych środków Funduszu Pracy na realizację projektów programów specjalnych, rekomendowanych przez siebie, wraz z ich oceną.

• Wyliczenia, dotyczące środków, jakie angażowane były dotąd w skali roku przez „przeciętny PUP” na realizację programów specjalnych należy odnieść do możliwości finansowania działań aktywizacyjnych w roku 2011, w którym nastąpiło znaczące zmniejszenie kwot środków Funduszu Pracy. Plan finansowy Funduszu Pracy na 2011 rok zakłada, że wydatki na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu wyniosą 3.235.080 tys. zł. W trakcie prac Parlamentu nad ustawą budżetową na 2011 rok dokonano zmiany struktury tych wydatków, która pozwoliła na zwiększenie puli środków przeznaczanej dla powiatowych urzędów pracy o 464 mln zł.

• Odnośnie sugestii, dotyczącej „małych” urzędów pracy i niemożności wykorzystania przez nie dodatkowych środków informujemy, iż zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy starosta może inicjować program specjalny samodzielnie lub we współpracy z innymi organami, organizacjami i podmiotami zajmującymi się problematyką rynku pracy oraz pracodawcami. W przypadku realizacji programu specjalnego przez więcej niż jeden powiatowy urząd pracy starostowie zawierają z innymi współpracującymi starostami (urzędami pracy) pisemne porozumienie dotyczące realizacji programu specjalnego. Zarówno problem, jak i potrzeba nawiązania współpracy pomiędzy powiatowymi urzędami pracy, powinny znaleźć odzwierciedlenie w uzasadnieniu programu specjalnego.

Biuro Prasowe MPiPS

'

do góry Ostatnia modyfikacja: 30-11-2020
Ideo Realizacja: 
CMS Edito  Powered by: 
Hostlab  Hosted by: