Przejdź do menu głównego | Przejdź do podmenu | Przejdź do treści
W związku z artykułem „Świadczenia 300+ i 500+. Urzędnicy zostaną zasypani wnioskam” opublikowanym w na witrynie WirtualnaPolska.pl, MRPiPS wyjaśnia:
Należy podkreślić, że projekt Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start”, przewiduje zapewnienie odpowiedniego poziomu finansowania obsługi tego programu przez gminy, w szczególności finansowania wynagrodzeń pracowników, którzy będą to zadanie realizować.
Istotne jest także, że postępowanie dotyczące ustalenia prawa do świadczenia dobry start będzie bardzo proste, oparte o prosty wniosek z niewielką ilością danych. W ramach postępowania w sprawie świadczenia dobry start nie będzie przeprowadzany test dochodowy, ponieważ prawo do niego nie będzie uzależnione od kryterium dochodowego. Ponadto, w celu usprawnienia i przyspieszenia procesu przyznawania świadczenia, nie będzie konieczności wydania i doręczenia decyzji administracyjnej (decyzja byłaby wydawana jedynie w przypadku odmowy przyznania świadczenia i w sprawach świadczeń nienależnie pobranych). Osoby ubiegające się otrzymają informację o przyznaniu świadczenia na podany we wniosku adres e-mail, zaś w przypadku braku adresu e-mail, zostaną poinformowane o możliwości osobistego odbiory informacji o przyznaniu świadczenia - nieodebranie takiej informacji nie będzie jednak wstrzymywało wypłaty świadczenia.
Bardzo ważnym ułatwieniem, które ograniczy ewentualne kolejki w urzędach, będzie uruchomienie możliwości złożenia wniosku drogą elektroniczną. Wnioski będzie można składać zarówno przy pomocy za pomocą portalu Emp@tia Ministerstwa Rodziny, Pracy
i Polityki Społecznej, jak i bankowości elektronicznej (na wzór świadczenia 500+).
Należy zauważyć, że sprawny przebieg procesu przyjmowania i rozpatrywania wniosków zależy w dużej mierze od sposobu organizacji tego procesu w gminach, które mają dużą swobodę we wprowadzaniu optymalnych rozwiązań w tym zakresie.