Wykaz formularzy do realizacji przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego
Wymiana informacji przy realizacji rozporządzeń unijnych pomiędzy instytucjami zabezpieczenia społecznego państw członkowskich Unii Europejskiej, (Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii) odbywa się za pomocą standardowych dokumentów elektronicznych (SED). Stosowanie dokumentów ułatwia kontakty między instytucjami zabezpieczenia społecznego, przyspiesza obieg informacji między państwami.
Każde państwo członkowskie dysponuje zbiorem dokumentów (SED) opracowanych w języku narodowym. We wszystkich państwach członkowskich są one identyczne co do treści i układu graficznego. Każda informacja zawarta w określonym punkcie (polu) dokumentu musi mieć to samo znaczenie we wszystkich językach.
Dokumenty (SED’y) dzielą się na grupy odnoszące się do różnych sektorów zabezpieczenia społecznego:
- z serii A – dotyczą stosowania właściwego ustawodawstwa,
- z serii P – dotyczą świadczeń emerytalno-rentowych i są stosowane przez właściwe instytucje przy rozpatrywaniu uprawnień do tych świadczeń,
- z serii U – dotyczą świadczeń z tytułu bezrobocia i są stosowane przez właściwe instytucje rozpatrujące uprawnienia do świadczeń z tytułu bezrobocia,
- z serii F – dotyczą świadczeń rodzinnych i są stosowane przez właściwe instytucje rozpatrujące uprawnienia do świadczeń rodzinnych,
- z serii S – dotyczą świadczeń z tytułu choroby i macierzyństwa i są stosowane przez właściwe instytucje dla potwierdzenia uprawnień do świadczeń rzeczowych oraz do świadczeń pieniężnych krótkoterminowych,
- z serii DA – dotyczą świadczeń z tytułu choroby zawodowej i wypadków przy pracy i są stosowane przez właściwe instytucje rozpatrujące uprawnienia do tych świadczeń.
Poza ww. dokumentami służącymi do wymiany informacji pomiędzy instytucjami różnych państw członkowskich, istnieją dokumenty przeznaczone dla osób ubiegających się o dane świadczenie – tzw. dokumenty przenośne (PD-portable documents). Dokumenty te stosowane są w przypadku świadczeń z tytułu bezrobocia (Seria U), świadczeń z tytułu choroby zawodowej i wypadków przy pracy (Seria DA), świadczeń chorobowych (Seria S) oraz przy ustalaniu ustawodawstwa właściwego (Seria A).