Przejdź do menu głównego | Przejdź do podmenu | Przejdź do treści
Raport przedstawia wyniki badań przeprowadzonych wśród pracodawców i pracowników oraz przedstawicieli instytucji partnerstwa społecznego (organizacji związkowych i pracodawców). Celem głównym badań była identyfikacja podstawowych determinant kształcenia ustawicznego osób dorosłych o charakterze systemowym, które mogłyby uruchomić działania/rozwiązania sprzyjające zwiększeniu udziału pracowników i pracodawców w kształceniu ustawicznym.
Raport składa się z czterech części.
W części pierwszej zawarta została charakterystyka uwarunkowań prawnych kształcenia ustawicznego, obowiązujących obecnie w Polsce. Opisano w niej podstawowe, funkcjonujące obecnie zasady podnoszenia kwalifikacji zawodowych w ramach kształcenia ustawicznego, a także prawa i ulgi przysługujące pracownikom podnoszącym swoje kwalifikacje oraz źródła i formy finansowania kształcenia ustawicznego pracowników. Analiza została przeprowadzona w oparciu zarówno o dokumenty polskie, jak i Unii Europejskiej.
Część druga poświęcona została zaprezentowaniu wyników badań jakościowych, przeprowadzonych wśród pracodawców, pracowników oraz przedstawicieli partnerów społecznych. W części tej zastosowano podział rozważań na opinie strony podażowej (pracodawcy) i popytowej (pracownicy) rynku pracy. Poglądy pracodawców zaprezentowano łącznie z opiniami partnerów społecznych, które stanowiły istotne uzupełnienie wskazywanych przez nich ocen.
W części trzeciej zaprezentowane zostały przykłady „dobrych praktyk”, dotyczących kształcenia ustawicznego pracowników, a pojawiających się w wypowiedziach wszystkich grup respondentów.
Raport zakończony jest wnioskami i rekomendacjami, które stanowią czwartą jego część
Wspieranie kształcenia ustawicznego pracowników - skrót raportu z badań