Przejdź do menu głównego | Przejdź do podmenu | Przejdź do treści
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy, organy administracji publicznej prowadzą działalność w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3, prowadzącymi, odpowiednio do terytorialnego zakresu działania organów administracji publicznej, działalność pożytku publicznego w zakresie odpowiadającym zadaniom tych organów. Analiza przedmiotowego przepisu prowadzi do wniosku, że określone zadanie publiczne powinno zostać zlecone przez organ administracji publicznej podmiotom (organizacjom) prowadzącym działalność na terenie działania tego organu, a takżemieścić się w zakresie jego właściwości.
W związku z powyższym realizacja zadania publicznego zleconego organizacji pozarządowej lub podmiotowi wymienionemu w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie przez organ jednostki samorządu terytorialnego, na podstawie ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej nie powinna wykraczać poza ramy właściwości organu zlecającego. Tym samym prowadzenie placówki opiekuńczo –wychowawczej przez organizację pozarządową poza terenem powiatu zlecającego jest niezgodne z normą art. 5 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.