Przejdź do menu głównego | Przejdź do podmenu | Przejdź do treści
Po co powstał projekt Emp@tia? Jak działa? Do kogo jest kierowany? Ile kosztował i jakie przyniesie oszczędności? A przede wszystkim: co da obywatelom?
Emp@tia to centralny system informatyczny. Łączy on systemy informacyjne zabezpieczenia społecznego i rodziny z innymi systemami administracji publicznej. Dzięki temu osoby ubiegające się o pomoc społeczną, świadczenia rodzinne czy świadczenia z funduszu alimentacyjnego nie będą musiały zdobywać zaświadczeń z innych urzędów - np. urzędów pracy, oddziałów ZUS, izb skarbowych. Wystarczy, że przekażą oświadczenie, a urzędnicy sami w trybie on-line szybko sprawdzą prawdziwość dokumentu. Pozwoli to wyeliminować nadużycia, np. występowanie o to samo świadczenie w dwóch różnych gminach.
Emp@tia to usprawnienie działania pracowników socjalnych. Zostaną wyposażeni w mobilne terminale, co pozwoli na rezygnację z papierowych wywiadów środowiskowych. Zwiększy to efektywność ośrodków pomocy społecznej. Ich pracownicy zamiast poświęcać czas na czasochłonne wypełnianie formularzy, będą mogli skupić się na pomocy potrzebującym. Nowe terminale już testuje w pilotażu 3,5 tys. osób. Po ocenie efektów, system zostanie wdrożony w całym kraju.
Emp@tia to nowy kanał komunikacji obywateli z administracją publiczną, m.in. z ośrodkami pomocy społecznej. Mają już m.in. możliwość składania przez internet wniosków o zasiłki z pomocy społecznej. Wkrótce będą także mogli wystąpić drogą elektroniczną o świadczenia rodzinne i z funduszu alimentacyjnego. O potrzebie takiej formy kontaktu świadczy to, że już 90 tys. osób zarejestrowało się przez internet w powiatowych urzędach pracy.
Emp@tia to system wsparcia potrzebujących. Każdy, kto dostrzeże w swoim otoczeniu osobę lub rodzinę potrzebującą pomocy, może zgłosić wniosek o pomoc państwa za pośrednictwem systemu. Dotyczy to zarówno pracowników pomocy społecznej, jak i rodziny, najbliższych, społeczności lokalnych i sąsiedzkich.
Więcej o Emp@tii:
Projekt wpisujący się w Europejską Agendę Cyfrową 27 lutego 2007 r. decyzją ówczesnej Rady Ministrów został zatwierdzony i umieszczony na indykatywnym wykazie kluczowych projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. W lutym 2014 r. udostępniono pierwsze funkcje systemu. Kolejne funkcjonalności będą stopniowo wprowadzane po zmianach prawnych i po przygotowaniu urzędów i placówek do korzystania z systemu. Dodana zostanie m.in. możliwość składania wniosków bez konieczności posiadania podpisu elektronicznego i profilu ePUAP.
Projekt Emp@tia kosztował 45 mln zł (w latach 2009-2013). Z tego 6,8 mln zł (15%) pochodziło z budżetu państwa, pozostałe 38,2 mln zł (85%) to środki europejskie. Inwestycja pozwoli zaoszczędzić 71,3 mln zł do końca 2016 r., m.in. na dotychczasowych kosztach obsługi wniosków.