Przejdź do menu głównego | Przejdź do podmenu | Przejdź do treści
Parlament Europejski na sesji plenarnej w dniu 16 kwietnia br. w pełni zaakceptował porozumienie do projektu dyrektywy wykonawczej dot. delegowania pracowników w ramach świadczenia usług osiągnięte w ramach tzw. trilogów.
Do zakończenia procesu legislacyjnego nad projektem potrzebne jest jeszcze jego formalne przyjęcie przez Radę, co nastąpi prawdopodobnie w połowie maja br. Następnie, po podpisaniu przez Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektywa zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie dwudziestego dnia po jej publikacji.
Państwa członkowskie w ciągu dwóch lat od dnia wejścia w życie dyrektywy będą zobowiązane przyjąć przepisy implementujące jej postanowienia do krajowych porządków prawnych.
Szczegóły osiągniętego porozumienia:
Osiągnięte w ramach trilogów porozumienie ma charakter zrównoważony. Przewiduje m.in. rozwiązania służące ocenie rzeczywistego delegowania i zapobieganiu nadużyciom (art. 4), lepszemu dostępowi do informacji (art. 5), współpracy administracyjnej (art. 6), określa zasady stosowania środków kontrolnych i wymogów administracyjnych (art. 9), stosowania odpowiedzialności solidarnej (art. 12), a także wprowadza przepisy dotyczące transgranicznego egzekwowania grzywien i kar administracyjnych (rozdział VI).
Art. 9 przewiduje, że w celu monitorowania zgodności z postanowieniami dyrektywy 96/71/WE oraz dyrektywy wykonawczej, państwa członkowskie mogą wprowadzać jedynie wymogi administracyjne i środki kontrolne, o ile takie wymogi i środki są uzasadnione i proporcjonalne zgodnie z prawem Unii. Wprowadzanie nowych środków jest możliwe jedynie w sytuacjach, gdy dotychczasowe są niewystarczające. Państwa członkowskie mają obowiązek informować Komisję o stosowanych i wprowadzanych przez siebie środkach oraz mają umieścić na stronie internetowej informacje na ten temat. Komisja Europejska ma natomiast systematycznie monitorować stosowanie tych środków i regularnie przedstawiać Radzie raporty w tym zakresie.
Zgodnie z art. 12, wprowadzenie instytucji odpowiedzialności solidarnej przez państwa członkowskie będzie miało charakter dobrowolny, podobnie jak to ma miejsce w chwili obecnej. Jedynie w sektorze budowlanym państwa będą musiały wprowadzić szczególne rozwiązania, tj. odpowiedzialność solidarną albo inne, odpowiednie środki wykonawcze, zgodne z przepisami prawa krajowego i prawa unijnego (obligatoryjna odpowiedzialność ma dotyczyć wyłącznie bezpośrednich podwykonawców).
Na wniosek Polski do dyrektywy dołączone jest oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji dotyczące możliwości zastępowania pracownika delegowanego. Podkreśla ono dopuszczalność zastąpienia pracownika delegowanego przez innego pracownika delegowanego, szczególnie w przypadku prac cyklicznych, sezonowych i powtarzalnych.
W porozumieniu doprecyzowano również zasady dostępu do informacji na temat warunków zatrudnienia pracowników w poszczególnych państwach członkowskich. Wprowadzono obowiązek prowadzenia jednej krajowej strony internetowej, na której zawarte będą informacje o warunkach zatrudnienia, lub co najmniej linki do stron, gdzie takie informacje się znajdują. Dostęp do informacji ma być bezpłatny, a sama informacja przedstawiona w przystępny sposób. Państwa członkowskie mają również wskazać organy, do których pracownicy i przedsiębiorcy będą mogli zwracać się o informacje (art. 5).