submenu
content

Prezydencja polska w Radzie UE w obszarze zatrudnienia i spraw społecznych - podsumowanie działań

 

 

Prezydencja polska podjęła szereg działań i prac w zakresie trzech obszarów priorytetowych, to jest:

  1. Solidarność pokoleń – w stronę demograficznej przyszłości Europy,
  2. Aktywna Europa,
  3. Partnerstwo obywatelskie – administracja rządowa i organizacje pozarządowe w realizacji celów społecznych

 

1. Celem priorytetu Solidarność pokoleń – w stronę demograficznej przyszłości Europy było nadanie nowego impulsu działaniom na rzecz aktywizacji zawodowej oraz pracom nad wdrażaniem rozwiązań ułatwiających godzenie życia zawodowego z prywatnym wobec wyzwań demograficznych.

 

W ramach realizacji tego priorytetu podjęto m.in. prace nad:

  • Wnioskiem dotyczącym dyrektywy Parlamentu Europejskiego  i Rady zmieniającej dyrektywę Rady 92/85/EWG w sprawie wprowadzenia środków służących wspieraniu poprawy w miejscu pracy bezpieczeństwa i zdrowia pracownic w ciąży, pracownic, które niedawno rodziły i pracownic karmiących piersią

 

Prezydencja polska podkreślała wagę zagadnienia godzenia życia zawodowego z życiem prywatnym i rodzinnym oraz doniosłą rolę, jaką w tym zakresie odgrywają regulacje prawne dotyczące urlopów macierzyńskich.

 

Kontynuując prace nad projektem dyrektywy macierzyńskiej Prezydencja polska przeprowadziła szereg konsultacji z przedstawicielami państw członkowskich, Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego.

 

Podczas nieformalnego spotkania ministrów w Krakowie 21 października Prezydencja Polska  zaprosiła ministrów do debaty i wymiany dobrych praktyk dotyczących rozwiązań prawnych sprzyjających godzeniu życia zawodowego i prywatnego, ze szczególnym odniesieniem do uprawnień pracujących rodziców w kontekście prac nad dyrektywą macierzyńską.

 

Następnie, mając na uwadze przebieg dyskusji w Krakowie, Prezydencja Polska wzięła udział w debacie plenarnej w Parlamencie Europejskim, gdzie między innymi przedstawiła swoją ocenę, że Rada nie zaakceptuje 20-tygodniowego w pełni płatnego urlopu macierzyńskiego. Prezydencja z satysfakcją odnotowała, iż przebieg debaty w Parlamencie wskazuje na przejawy elastyczności i otwartości ze strony Parlamentu.

 

Uwzględniając ten fakt, a także mając na uwadze, że po zajęciu stanowiska przez Parlament w pierwszym czytaniu, na poziomie eksperckim nie dyskutowano wprost najistotniejszych zagadnień, jakimi są długość i płatność urlopu rodzicielskiego, Prezydencja polska podjęła dyskusję dotyczącą tych zagadnień na szczeblu Grupy roboczej do spraw kwestii społecznych. Umożliwiło to poznanie stanowisk państw członkowskich w odniesieniu do różnych wariantów wydłużenia i płatności urlopu macierzyńskiego.

 

Powyższe działania stały się podstawą do przygotowania Sprawozdania z postępu prac, który został przekazany Radzie w dniu 1 grudnia.

 

Prezydencja polska zaproponowała również przyjęcie konkluzji Rady na temat

  • Stawiania czoła wyzwaniom demograficznym: współpraca instytucjonalna państw członkowskich w zakresie zagadnień demograficznych oraz godzenia pracy z życiem rodzinnym – ku kompatybilności kariery i rodziny (przyjęte przez Radę EPSCO w dniu 3 października 2011 r.
  • Starzenia jako szansy dla rynku pracy oraz rozwoju usług społecznych  i działań wspólnotowych (przyjęte przez Radę EPSCO 1 grudnia),
  • Przeglądu wdrażania Pekińskiej Platformy Działania:  Godzenie życia zawodowego z rodzinnym jako warunek wstępny równego udziału w rynku pracy(przyjęte przez Radę EPSCO w dniu 1 grudnia).

 

Starzenie się społeczeństw to proces, który w coraz większym stopniu będzie determinował funkcjonowanie naszych społeczeństw i gospodarek. Zazwyczaj wskazuje się na negatywne aspekty tych zmian dla perspektyw rozwoju gospodarczego oraz stabilności systemów finansów publicznych.

 

Jednakże jest to także proces, który stwarza nowe możliwości rozwoju, wynikające z rosnącego rynku dóbr i usług dostosowanych do potrzeb osób dojrzałych. To również możliwości wykorzystania powiększającego się potencjału osób starszych do lepszego zaspokojenia potrzeb społecznych poprzez angażowanie ich w działania na rzecz wspólnoty.

 

Wykorzystanie tych szans wymaga jednak usunięcia barier i stworzenia warunków dla dłuższej pracy, ograniczenia przedwczesnego wychodzenia z rynku pracy, zwalczania dyskryminacji i promowania inwestycji w naukę przez całe życie. Konieczne są także działania służące zmianie postaw wobec aktywności osób starszych, zarówno wśród tych osób, jak i wśród pracodawców oraz całych społeczeństw.

 

Dlatego Prezydencja polska przedłożyła do akceptacji Rady dwa projekty konkluzji w tym zakresie. Wskazują one na potrzebę rozpoznania tych szans oraz sposoby ich wykorzystania. Niewątpliwie  dla promowania dłuższej aktywności zawodowej i społecznej kluczowe będą działania zaplanowane na poziomie unijnym i krajowym w związku z Europejskim Rokiem Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej 2012. Dłuższa aktywność osób starszych to klucz do poprawy warunków życia tych osób, a z perspektywy makro – zapewnienia odpowiedniego poziomu zabezpieczenia społecznego obywateli.

 

W konkluzjach zawarto zobowiązanie do przyjęcia w nadchodzącym roku wspólnych zasad na rzecz aktywnego starzenia oraz wezwanie do wpisania zalecanych przez Konkluzje działań do Krajowych Programów Reform w związku ze zbliżającym się Drugim Semestrem Europejskim.

 

W ramach przeglądu wdrażania Pekińskiej Platformy Działania – Prezydencja polska wybrała temat „Kobiety i gospodarka”, który porusza zagadnienie godzenia pracy i życia rodzinnego jako głównego warunku równego uczestnictwa w rynku pracy. Zaproponowanym Konkluzjom Rady towarzyszył raport przygotowany dla prezydencji przez Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn.

 

Równy udział kobiet i mężczyzn w pracy i życiu rodzinnym jest warunkiem wstępnym praktycznej realizacji równości mężczyzn i kobiet. To także klucz do mobilizacji pełnego potencjału siły roboczej w Unii Europejskiej, radzenia sobie ze spodziewanymi niedoborami wykwalifikowanych pracowników i realizacji dwóch celów strategii „Europa 2020” − podwyższenia do 75% stopy zatrudnienia kobiet i mężczyzn oraz ograniczenia osób żyjących w ubóstwie o 20 milionów.

 

 

2. Celem priorytetu Aktywna Europa było rozwijanie aktywnych i innowacyjnych działań na rzecz zatrudnienia i aktywnej polityki integracji społecznej.

 

Realizując ten priorytet Prezydencja polska zorganizowała szereg ważnych debat podczas posiedzeń Rady EPSCO 3 października i 1 grudnia:

 

3 października pod dyskusję poddana została rola Europejskiego Funduszu Społecznego w realizacji strategii „Europa 2020”. Ministrowie ds. zatrudnienia i polityki społecznej z państw członkowskich Unii Europejskiej przedstawili swoje doświadczenia  dotyczące Europejskiego Funduszu Społecznego, wskazywali priorytety Unii Europejskiej na przyszłość  oraz debatowali w jaki sposób można poprawić skuteczność funkcjonowania i korzystania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Podkreślano m.in. konieczność uproszczenia procedur korzystania z EFS, ograniczenia biurokracji, włączenia partnerów na szczeblu lokalnym i regionalnym, większej elastyczności EFS.  Wyniki debaty Rady EPSCO zostały przekazane do wiadomości Rady do Spraw Ogólnych do uwzględniania podczas negocjacji na temat polityki spójności.

 

Podczas tej Rady Prezydencja poddała także pod dyskusję temat Europa mobilności i migracji - przyszłe szanse i możliwości. Mając na uwadze fakt, iż obecne procesy migracyjne oraz mobilność ludzi ma w szczególności znaczące skutki ekonomiczne, społeczne i kulturowe, Prezydencja polska zaprosiła państwa do dyskusji na temat różnych aspektów tego zjawiska, prosząc o opinię na temat między innymi tego:

  • czy, pomimo obecnego poziomu bezrobocia na rynku pracy, identyfikują niedobory siły roboczej w kraju,
  • jak możemy skorzystać z potencjału społecznego, kulturowego i ekonomicznego jaki niosą za sobą migracje i mobilność w przyszłości

oraz prosząc o pozytywne przykłady polityki skierowanej do pracowników migrujących oraz odnoszącej się do mobilności, które wychodzą naprzeciw zapotrzebowaniu na rynku pracy.

 

Podczas debaty na temat realizacji Strategii Europa 2020 w obszarze zatrudnienia i polityki społecznej w dniu 1 grudnia Ministrowie ds. zatrudnienia i polityki społecznej przeanalizowali pierwszy rok doświadczeń z realizacji Strategii i wymienili się opiniami na temat oczekiwań co do przyszłego roku i kolejnych lat. Komisja Europejska zaprezentowała Doroczny Raport Wzrostu na rok 2012 w tym  Wspólny Raport o Zatrudnieniu. Przekazywanie z wyprzedzeniem  państwom członkowskim do konsultacji Rocznych Raportów Wzrostu oraz Wspólnych Raportów ws. Zatrudnienia, umożliwiają Państwom Członkowskim rzetelną analizę wynikających z nich zaleceń i zaadoptowanie ich w odpowiednim czasie do Krajowych Programów Reform.

Podczas debaty wiele państw podkreśliło konieczność pilnego podjęcia działań – także na szczeblu Unii Europejskiej – na rzecz poprawy zatrudnienia ludzi młodych. Wskazywano, że wszyscy rozumieją potrzebę konsolidacji finansowej i zmniejszenia zadłużenia, ale konieczny jest jednoczesny wzrost konkurencyjności i zatrudnienia. Przydatny byłby Pakt na rzecz zatrudnienia, który zwiększyłby ofertę i popyt na rynku pracy.

Pomimo kryzysu, naszym priorytetem pozostaje wzrost zatrudnienia oraz zapewnienie podstawowych standardów spójności społecznej.

Państwa zwracały uwagę, iż konieczne są reformy strukturalne rynku pracy, system zachęt podatkowych motywujących do podjęcia pracy, odpowiednie wsparcie dla przedsiębiorców, system dopasowania umiejętności do potrzeb rynku pracy.

Zwracano uwagę na rolę partnerstw społecznych oraz dialogu społecznego. Akcentowano, że powinno być możliwe bardziej elastyczne wydatkowanie środków unijnych, tak, aby na bieżąco reagować na zmieniającą się rzeczywistość. 

Podczas debaty wskazano na potrzebę wzmocnienia roli Rady EPSCO w zakresie zarządzania gospodarczego.

Prezydencja przekazała do Rady Europejskiej podsumowanie debaty Rady EPSCO i Konkluzje Rady na temat realizacji Strategii „Europa 2020”.

 

Podczas Rady EPSCO 1 grudnia ministrowie podjęli także temat zatrudnienia osób młodych. W czasie debaty:

Wskazywano, że w Europie ponad 5 milionów młodych ludzi jest bezrobotnych. Jeśli nie podejmiemy odpowiednich działań, możemy stracić całe pokolenie.

  • Państwa zaprezentowały krajowe działania i dobre praktyki na rzecz zwiększenia zatrudnienia osób młodych, np. promowanie staży zawodowych, redukcja składek lub podatku dla przedsiębiorstw zatrudniających osoby młode, promowanie przedsiębiorczości wśród osób młodych, zwiększenie godzin kształcenia zawodowego w szkołach, kształcenie zawodowe w zakładzie pracy połączone z nauką teorii w szkołach,  płacenie instytucjom (organizacjom) zajmującym się poszukiwaniem pracy dla bezrobotnych za osiągane wyniki.
  • Podkreślono konieczność tworzenia ściślejszego powiązania systemu edukacji z potrzebami rynku pracy.
  • Zwrócono uwagę, że potrzebne są odpowiedni usługi publiczne wspierające osoby młode w znalezieniu zatrudnienia.
  • Konieczne jest eliminowanie barier dla mobilności młodych ludzi oraz wzmocnienie mobilności w UE.
  • Dzięki środkom unijnym możliwe jest podjęcie szeregu działań.

 

Prezydencja polska doprowadziła do przyjęcia podejścia ogólnego w zakresie Wniosku sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Prezydencja prowadziła negocjacje i starania o uzyskanie kompromisu do końca i w dniu 1 grudnia Rada EPSCO przyjęła podejście ogólne odnośnie tego dokumentu.

 

Celem projektu rozporządzenia jest uaktualnianie rozporządzeń z 2004 i 2009 roku dotyczących koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego tak, aby odzwierciedlały one zmiany, które nastąpiły w ustawodawstwie państw członkowskich oraz aby zawierały rozwiązania bieżących problemów prawnych, jakie pojawiły się w toku ich stosowania.

 

Projekt rozporządzenia zawiera szereg zmian, spośród których najtrudniejszą do uzgodnienia okazała się kwestia świadczeń z tytułu bezrobocia dla osób pracujących na własny rachunek. Nowy Art. 65a ma na celu wypełnienie istniejącej luki prawnej dotyczącej tej właśnie kwestii ubezpieczenia od bezrobocia. W toku negocjacji Państwa Członkowskie zgodziły się, że lukę tę należy wypełnić.

 

Prezydencja polska poddała pod dyskusję kompromisowe propozycje. W toku negocjacji ewoluowały one tak, by wyjść naprzeciw postulatom jak największej liczby krajów. Przedyskutowano również  propozycje szeregu delegacji, jakie pojawiały się w toku prac grupy roboczej ds. kwestii społecznych oraz na posiedzeniu COREPER.  Po posiedzeniu Coreper  kontynuowaliśmy  konsultacje, z których wynikało, że skrócenie z trzech do dwóch  lat klauzuli rewizyjnej w art. 87a mogłoby znacznie ułatwić osiągnięcie kompromisu. 

 

Rada przyjęła podejście ogólne w odniesieniu do projektu rozporządzenia w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego jak  w dokumencie numer  17423 ADD 1,  z modyfikacją dotyczącą klauzuli rewizyjnej w artykule 87a ustęp 2  oraz w motywie 6 preambuły.

 

Poza tym Prezydencja polska przedstawiła Radzie w dniu 1 grudnia sprawozdanie z postępu prac w doniesieniu do:

  • Projektu dyrektywy w sprawie minimalnych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa dotyczących narażenia pracowników na ryzyko spowodowane czynnikami fizycznymi (polami elektromagnetycznymi)

22 czerwca 2011 r. Komisja Europejska skierowała do Rady projekt dyrektywy zastępującej dotychczas obowiązującą dyrektywę z 2004 r., której termin transpozycji przez państwa członkowskie upływa 30 kwietnia 2012 r.

 

W lipcu 2011 r. Prezydencja polska podjęła prace nad analizą wniosku na forum Grupy Roboczej do Spraw Kwestii Społecznych. Prace przeprowadzone w Grupie Roboczej umożliwiły szczegółowe zapoznanie się z propozycją Komisji. Zdefiniowano także istniejące zastrzeżenia poszczególnych państw, w tym niezbędny zakres modyfikacji propozycji Komisji.

 

Prezydencja polska przedstawiła kilka kompromisowych propozycji regulacji w zakresie:

-     odstępstw od wymagań dyrektywy,

-     wymagań dotyczących opieki medycznej,

-     zasad sprawozdawczości odnośnie transpozycji i stosowania wymagań dyrektywy,

-     przeniesienia listy urządzeń niestwarzających zagrożenia do nieobligatoryjnego praktycznego poradnika,

-     załącznika określającego wartości dopuszczalnych limitów ekspozycji.

Pomimo osiągnięcia postępu w pracach, proces uzgadniania ogólnego podejścia Rady nie został jeszcze ukończony. Rozbieżność opinii państw członkowskich i Komisji dotyczy głównie artykułu regulującego zakres i strukturę odstępstw od wymagań dyrektywy oraz szczegółowych wartości zawartych w załączniku, definiującym limity dopuszczalnego narażenia pracowników na pola elektromagnetyczne.

 

Powyższe działania w sposób szczegółowy ujęte są w Sprawozdaniu z postępu prac, który został przedłożony Radzie EPSCO 1 grudnia.

 

  • Projektu rozporządzenia ustanawiającego Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji

Celem projektu rozporządzenia jest przedłużenie do końca 2013 r. tymczasowego  odstępstwa, które zostało wprowadone celem:

1) rozszerzenia zakresu zastosowania EFG tak, by obejmował on pomoc dla pracowników zwolnionych bezpośrednio w wyniku kryzysu finansowego i gospodarczego oraz

2) zwiększenia poziomu współfinansowania przez EFG z 50 do 65 %.

 

Podczas sprawowania prezydencji przez Polskę propozycja Komisji nie uzyskała aprobaty państw członkowskich. W związku z powyższym przedstawiono poniższe propozycje kompromisowe:

1)        wydłużenie tymczasowych odstępstw do końca 2012 r;

2)        wydłużenie tymczasowych odstępstw, z jednoczesnym zróżnicowaniem poziomu współfinansowania dla państw członkowskich (65% tylko dla państwa członkowskich, które mają co najmniej jeden region w kategorii ”konwergencja”);

3)        wydłużenie tymczasowych odstępstw, z jednoczesnym zróżnicowaniem poziomu współfinansowania dla regionów państw członkowskich (65% tylko dla regionów w kategorii ”konwergencja”);

4)        wydłużenie tymczasowego odstępstwa dotyczącego kryzysu, ale pozostawienie współfinansowania na poziomie 50%.

 

Powyższe propozycje kompromisowe nie uzyskały poparcia państw członkowskich.

 

Mimo wszystko, doceniając wagę dokumentu Prezydencja polska do końca próbowała osiągnąć kompromis - na Radzie EPSCO temat ten powracał w debacie Ministrów trzy razy, przedstawiona została kolejną kompromisową propozycję. Niestety ona także nie zyskała wystarczającego poparcia. Prezydencja przedstawi przebieg prac w sprawozdaniu z postępu prac.

 

3. Celem priorytetu Partnerstwo obywatelskie – administracja rządowa i organizacje pozarządowe w realizacji celów społecznych UE było promowanie różnorodnych form współpracy między administracją rządową, samorządami, a organizacjami pozarządowymi w realizacji celów polityki społecznej i zatrudnienia.

 

W ramach realizacji tego priorytetu podjęto prace nad Konkluzjami Rady Rola wolontariatu w polityce społecznej, które zostały przyjęte Radę EPSCO 3 października 2011 r.

 

Obecny Europejski Rok poświęcony jest „Wolontariatowi propagującemu aktywność obywatelską”. Dlatego też Polska Prezydencja zdecydowała się przygotować i poddać pod dyskusję projekt konkluzji Rady w tym zakresie.

 

Dokument podkreśla, że wolontariat jest wyrazem aktywnego obywatelstwa we wszystkich dziedzinach życia społecznego. Wolontariat wzmacnia wspólne wartości europejskie takie jak solidarność i spójność społeczna. Jest niezbędny z punktu widzenia rozwoju wartości demokratycznych, poszanowania ludzkiej godności, równości i pomocniczości, które należą do podstawowych zasad Unii Europejskiej.

 

Wolontariat może ponadto przyczynić się do zwiększenia dobrobytu jednostek i harmonijnego rozwoju społeczeństw europejskich. Zaangażowanie w wolontariat może pozwolić ludziom na pozyskanie nowych umiejętności i kompetencji. Może także zwiększyć możliwości znalezienia zatrudnienia i tym samym sprzyja realizacji celów Strategii Europa 2020.

 

W konkluzjach wzywa się Komisję i państwa członkowskie do podjęcia konkretnych działań w tym zakresie.

 

W dniach 1-2 grudnia wspólnie z Komisją Europejską została zorganizowana w Warszawie konferencja podsumowująca Europejski Rok Wolontariatu. Hasłem konferencji było Przygotowanie trwałego dziedzictwa Europejskiego Roku Wolontariatu 2011. Jednym z celów Europejskiego Roku Wolontariatu 2011 było wykreowanie mody na wolontariat. Idea wolontariatu była promowana w mediach, 24 organizacje otrzymały dofinansowanie na projekty i działania  poprawiające ramy organizacyjne wolontariatu w Polsce. Została zbudowana strona internetowa www.erw2011.gov.pl. W Polsce w dniach od 1 do 14 września gościł Pawilon ERW, w którym  promowano aktywność wolontariuszy i samą ideę bezinteresownej pomocy innym.


Polska Prezydencja zaprezentowała strategię rozwoju wolontariatu w naszym kraju - Długofalowa polityka w zakresie rozwoju wolontariatu w Polsce.

 

W czasie prezydencji polskiej Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej zorganizowało lub współpracowało przy organizacji następujących spotkań i konferencji:

 

 

1) Nieformalne spotkanie Ministrów ds. Zatrudnienia i Spraw Społecznych,  7-8 lipca 2011 r.,  Sopot

 

Pierwszego dnia zorganizowane zostały dwie sesje plenarne na tematy: zwiększania efektywności aktywnych polityk zatrudnienia poprzez „konkurowanie” w zakresie świadczenia usług dla bezrobotnych i poszukujących pracy oraz solidarności pokoleń. Drugiego dnia, 8 lipca, debata odbyła się w ramach trzech warsztatów prowadzonych przez przedstawicieli Trio (Polska, Dania i Cypr). Tematem przewodnim trzech warsztatów była odpowiedź na wyzwania demograficzne.

 

2) XIX Europejska Konferencja Służb Socjalnych 2011 (Tworzenie aktywnego i opiekuńczego społeczeństwa: innowacja, udział, wspólnota), 6-8 lipca 2011 r., Warszawa

 

Organizatorem konferencji był European Social Network. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej objęło wydarzeni swoim patronatem. Tematyka konferencji dotyczyła kwestii opieki nad osobami starszymi, polityki rodzinnej, integracji migrantów, zatrudnienia, zarządzania zasobami w służbach publicznych.  Kluczowym zagadnieniem było budowanie spójnych i aktywnych wspólnot lokalnych oraz tworzenie warunków dla rozwoju jednostek, aby umożliwić im pełne i niezależne funkcjonowanie w społeczeństwie. Szczególna uwaga była poświęcona kwestiom związanym z usługami dla osób niepełnosprawnych, ich unowocześnianiu i lepszej dostępności.

 

4) Grupa Wysokiego Szczebla ds. Gender Mainstreaming, 5-6 września 2011 r., Warszawa

 

Podczas spotkania zostały omówione kwestie związane z budową polityki publicznej Unii Europejskiej i każdego państwa członkowskiego pod kątem zapewnienia równości płci. Pani Minister J. Fedak przypomniała, że w tym celu w Polsce wprowadzono urlopy ojcowskie i rozwiązania proponowane przez ustawę żłobkową, a także przyjęto obowiązkowe parytety, gwarantujące kobietom co najmniej 35 proc. miejsc na listach wyborczych. Omówiono postęp prac w zakresie wdrażania Pekińskiej Platformy Działania (PDD), w tym prac nad wskaźnikiem  udziału kobiet w gospodarce. Dania przedstawiła postęp prac nad wskaźnikiem „Kobieta i środowisko”.

 

5) "Aktywna Europa"- druga konferencja Europejskiej Federacji Banków Etycznych i Alternatywnych (FEBEA), 7-8 września 2011 r., Kraków

 

Konferencja została zorganizowana przez Europejską Federację Banków Etycznych i Alternatywnych przy współpracy Ministerstwa pracy i Polityki Społecznej. Miała ona na celu: opracowanie przesłania skierowanego do szefów państw i rządów spotykających się w ramach Rady Europejskiej podczas Prezydencji polskiej; zainaugurowanie funkcjonowania strony internetowej poświeconej integracji społecznej, zawierającej aktualne dane dotyczące przedsiębiorstw społecznym w Europie; nadanie impulsu dla rozwoju przedsiębiorczości społecznej w Europie i Polsce.

 

6) Konferencja "e-wolontariat.", 12 września 2011 r., Warszawa

 

W czasie konferencji odbył się panel dyskusyjny na temat kondycji i najlepszych sposobów komunikacji o wolontariacie. Zaproszeni goście, reprezentujący różne stanowiska, dyskutowali na temat najlepszych sposobów i kanałów komunikacji o wolontariacie, ze szczególnym uwzględnieniem nastawienia na poprawę wizerunku i społecznego odbioru tej formy społecznego zaangażowania. Podczas konferencji przewidziany został też panel prezentujący konkretne przykłady działalności wolontariackiej - dobre praktyki. Zaprezentowane zostały różne oblicza wolontariatu, w tym e-wolontariat.

 

7) Spotkanie plenarne w ramach Europejskiej Sieci Całożyciowego Poradnictwa Zawodowego połączone ze spotkaniem Grupy Sterujące, 13-14 września 2011 r., Warszawa

 

Celem spotkania było omówienie zagadnień związanych z realizacją planu pracy na okres kontraktowy 2011-2012. Przedstawione zostały kwestie dotyczące budżetu projektu dla poszczególnych krajów uczestniczących w projekcie oraz informacje na temat wymiany dobrych praktyk w ramach czterech Grup Roboczych Sieci.

 

8) Spotkanie koordynatorów w ramach Sieci Eurodoradztwo, 15-16 września 2011 r., Warszawa

Spotkanie było omówieniem zagadnień związanych z bieżącymi aktywnościami Sieci. Przedstawione zostały kwestie dotyczące budżetów projektu dla poszczególnych krajów oraz informacje na temat prac pięciu Grup Roboczych Sieci. W czasie spotkania przedstawiona została prezentacja na temat systemu poradnictwa zawodowego w kraju Prezydencji.

 

9) Europejski Kongres Kobiet, 17-18 września 2011 r., Warszawa

 

III Europejski Kongres Kobiet został zorganizowany w ramach polskiej Prezydencji przez stowarzyszenie Kongres Kobiet przy współudziale Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Wzięło w nim udział ponad sześć tysięcy uczestników z Europy i Polski. Podczas paneli dyskusyjnych oraz Okrągłego Stołu ministrów unijnych przedyskutowano kwestię różnic w wynagrodzeniu za tę samą pracę, sposób funkcjonowania mechanizmów godzenia ról zawodowych i rodzinnych oraz kwestie związane z udziałem kobiet w zarządach przedsiębiorstw.

 

10) Konferencja "Innowacyjność a społeczne skutki kryzysu", 26 września 2011 r., Wrocław

 

Konferencja z udziałem ministrów ds. pracy oraz zabezpieczenia społecznego, wysokich rangą przedstawicieli instytucji europejskich (w tym Komisji Europejskiej i Rady UE) oraz przedstawicieli świata nauki i organizacji pozarządowych działających w obszarze innowacji społecznych.  Głównym celem konferencji była dyskusja nt. możliwości wykorzystania innowacji społecznych w okresie kryzysu gospodarczego, który powoduje znaczące skutki społeczne.

 

11) Nieformalne spotkanie Komitetu Ochrony Socjalnej, 27 września 2011 r., Wrocław

 

Spotkanie o charakterze regularnym, w którym uczestniczyli członkowie Komitetu Ochrony Socjalnej oraz przedstawiciele Komisji Europejskiej i Rady. Głównym celem spotkania była dyskusja nt. bieżących zadań realizowanych w obszarze ochrony socjalnej na poziomie UE oraz przygotowywanie stosownych dokumentów przedkładanych następnie m.in. Radzie EPSCO.

 

12) Międzynarodowa Konferencja wysokiego szczebla "Europa aktywnego obywatelstwa: wolontariat", 30 września 2011 r., Warszawa

 

Konferencja zorganizowana przy współpracy z Europejskim Komitetem Ekonomiczno- Społecznym i Kancelarią Prezydenta RP.  Uczestniczyli w niej także przedstawiciele państw Partnerstwa Wschodniego.  Ogólnym tematem konferencji była dyskusja nad tym, jakie formy wolontariatu dominują w Europie, jakie są kierunki jego rozwoju, w jaki sposób państwa członkowskie UE wspierają wolontariat, co można zrobić, aby te formy były jeszcze skuteczniejsze.

 

13)  Rada ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych, Zdrowia i Ochrony Konsumentów (EPSCO), 3 października 2011 r., Luksemburg

 

Pierwsze formalne posiedzenie Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Spraw Konsumenckich (Rada EPSCO), któremu przewodniczył polski Minister Pracy i Polityki Społecznej Pani Jolanta Fedak.  Podczas posiedzenia odbyła się dyskusja na temat roli Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w realizacji strategii „Europa 2020”. Ministrowie ds. zatrudnienia i polityki społecznej z państw członkowskich Unii Europejskiej przedstawili swoje doświadczenia  dotyczące Europejskiego Funduszu Społecznego, wskazywali priorytety Unii Europejskiej na przyszłość  oraz debatowali, w jaki sposób można poprawić skuteczność funkcjonowania i korzystania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Podczas roboczego lunchu Ministrowie debatowali na temat Europy migracji i mobilności w kontekście przyszłych wyzwań i szans.

Rada przyjęła konkluzje na temat roli wolontariatu w polityce społecznej oraz stawiania czoła wyzwaniom demograficznym: współpraca instytucjonalna państw członkowskich w zakresie zagadnień demograficznych oraz godzenia pracy z życiem rodzinnym – ku kompatybilności kariery i rodziny.

 

14) Konferencja wspólna Komitetu ds. Zatrudnienia oraz szefów Publicznych Służb Zatrudnienia państw członkowskich, pt. „Wyzwania i szanse dla zatrudnienia wobec zmian demograficznych” 10-11 października 2011 r. , Warszawa

 

Konferencja "Wyzwania i szanse dla zatrudnienia wobec zmian demograficznych miała na celu:  (i) przegląd problemów i barier w utrzymywaniu się osób starszych w zatrudnieniu;  (ii) zachęcenie państw członkowskich UE do zainicjowania działań o charakterze strategicznym, prowadzących do zatrzymania starszych osób w zatrudnieniu;  (iii) wyznaczenie propozycji polityki kierunkowych działań prowadzących do opracowania agendy zatrudniania osób starszych. Dyskutowano o aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+, zastanawiano się, w jaki sposób spowodować, aby starzenie się populacji stało się szansą, a nie wyzwaniem dla rynku pracy. Poszukiwano rozwiązań, pozwalających dostosować politykę zatrudnienia do zmieniającej się struktury wiekowej pracujących i poszukujących pracy.

 

15) Spotkanie Komitetu ds. Zatrudnienia, 11-12 września 2011, Warszawa

 

Podczas spotkania Komitet rozpatrzył wnioski dotyczące polityki zatrudnienia wypływające z konferencji „Wyzwania i szanse dla zatrudnienia wobec wyzwań demograficznych”.  Głównym tematem spotkania Komitetu była dyskusja nad projektem raportu poświęconego realizacji celów zatrudnieniowych Strategii Europa 2020. Wspomniany raport posłużyć ma do opracowania projektu konkluzji Rady w obszarze zatrudnienia i rynku pracy. Komitet wymienił poglądy o zakresie tematycznym i formie projektu konkluzji. 

 

16) Doroczna Konwencja Europejskiej Platformy Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu, 17-18 października, Kraków

 

Pierwsza Doroczna Konwencja zorganizowana została wspólnie przez Komisję Europejską oraz Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Obrady Konwencji wpisywały się w ogólne działania Unii Europejskiej w zakresie przeciwdziałania ubóstwu i wykluczeniu społecznemu, zwłaszcza w działania w ramach otwartej metody koordynacji oraz inne formy współdziałania na szczeblu wspólnotowym. Istotnym elementem przyjętej przez Unię Europejską strategii w tej dziedzinie jest aktywne zaangażowanie wszystkich uczestników procesu – zarówno przedstawicieli instytucji rządowych różnego szczebla, sektora pozarządowego, partnerów społecznych, pracodawców, jak i samych osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

 

Konwencja dokonała oceny realizacji celu wyznaczonego w 2010 roku, aby do 2020 roku zmniejszyć liczbę osób ubogich w Unii Europejskiej o 20 milionów osób. Dokonano przeglądu polityk rodzinnych państw członkowskich. Omówiono podstawowe kwestie związane z zatrudnieniem osób młodych, innowacyjnych działań w polityce społecznej, ekonomii społecznej oraz walki z wykluczeniem społecznym. Uczestnicy Konwencji odwiedzili instytucje pomocy społecznej finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego i pomagające osobom niepełnosprawnym wejść na rynek pracy.

Wnioski wypracowane podczas Konwencji zostaną przedstawione na Radzie EPSCO 1 grudnia 2011 roku w Brukseli.

 

17) Nieformalne spotkanie ministrów ds. rodziny i równości płci, 20-21 października, Kraków

 

Podczas spotkania doszło do przeglądu dokonanych postępów w obszarze równości płci i wskazania głównych wyzwań stojących przed państwami członkowskimi. Ministrowie wymienili się dobrymi praktykami w zakresie unormowań macierzyńskich i rodzicielskich, jakie funkcjonują w poszczególnych państwach członkowskich.

 

18) Konferencja ekspercka towarzysząca Nieformalnemu Spotkaniu Ministrów ds. Rodziny i Równości Płci na temat: „Mechanizmy godzenia ról zawodowych i rodzinnych dla kobiet i mężczyzn szansą na aktywne uczestnictwo w rynku pracy”, 20-21 października 2011r., Kraków

 

Głównym celem spotkania była wymiana poglądów na temat mechanizmów godzenia ról zawodowych i prywatnych/rodzinnych z zakresu równości płci, demografii i polityki rodzinnej i rynku pracy. Na spotkaniu przedstawione zostały rezultaty badań przeprowadzonych, zgodnie z zaleceniami polskiej Prezydencji, przez Europejski Instytut ds. Równości Płci, w odniesieniu do sytuacji kobiet i mężczyzn na rynku pracy w zakresie godzenia ról zawodowych i rodzinnych. Ponadto, uczestnicy konferencji zapoznali się zarysem założeń Europejskiej Mapy na Rzecz Godzenia Ról dla kobiet i dla mężczyzn.

 

19) Spotkanie Europejskiej Grupy Roboczej Korespondentów MISSOC, 26-27 października 2011 r., Kraków

 

Spotkanie zorganizowane przez KE, we współpracy z Prezydencją dla omówienia bieżących kwestii  z zakresu działania grupy korespondentów MISSOC. Celem spotkania było podsumowanie prac grupy MISSOC, analiza wybranych tablic MISSOC oraz wybranych materiałów tematycznych, uzgodnienie i przyjęcie harmonogramu prac na kolejne pół roku pracy.

 

20) Międzynarodowa konferencja w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy,  7 listopada 2011 r., Warszawa

 

Międzynarodowa Konferencja Wzmocnienie wiedzy i innowacji w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy warunkiem inteligentnego rozwoju Unii Europejskiej odbyła się 7 listopada 2011 r. w Warszawie Organizatorem konferencji był Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy (CIOP-PIB). Tematyka konferencji była  ściśle związana z głównymi priorytetami Strategii Europa 2020.

 

21) Posiedzenie Grupy Roboczej EURES połączone z Forum Menedżerów EURES, 6-9 listopada 2011 r., Józefów

 

W czasie spotkania kraje członkowskie należące do Sieci EURES uzyskały informacje na temat wytycznych EURES, kierunku rozwoju sieci EURES oraz programów prac, które mają być wdrażane przez Komisję Europejską i państwa członkowskie. Spotkanie było platformą wymiany doświadczeń pomiędzy krajami, jak również okazją do uzyskania informacji i podjęcia dyskusji bezpośrednio z Komisją Europejską. Podczas spotkania zaprezentowano nowe narzędzia pośrednictwa pracy prowadzonego w ramach sieci EURES, wstępne wyniki zleconego przez Komisję Europejską badania pt. „Ocena wykorzystywanych przez Publiczne Służby Zatrudnienia systemów pomiaru wskaźników oraz zlecenie odpowiednich rekomendacji dotyczących wskaźników geograficznej mobilności na rynku pracy” oraz podsumowano działania podjęte w ramach sieci EURES. Uczestnicy spotkania mieli okazję zapoznać się z przygotowanym przez Komisję Europejską pilotażowym projektem warsztatów i wirtualnych szkoleń dla kadry EURES oraz propozycjami promowania mobilności w ramach sieci EURES.

 

22) Konferencja Prezydencji polskiej i Eurofound: Społeczne i ekonomiczne konsekwencje migracji: perspektywy Europy Środkowej i Wschodniej,, 17-18 listopada 2011 r., Warszawa

 

Podczas konferencji po raz pierwszy omówiono problematykę migracji z perspektywy krajów Europy  Środkowej i Wschodniej.Zwrócono uwagę na koszty społeczne, jakie ponoszą państwa naszego regionu w związku ze wzrostem emigracji do krajów „starej” Unii.  Omówiono kwestie związane z tzw. eurosieroctwem.

 

 

23) Konferencja Prezydencji Polskiej oraz Komisji Europejskiej nt. XX-lecia Protokołu Socjalnego z Maastricht, 24-25 listopada 2011 r., Warszawa

 

Podczas konferencji podsumowano dorobek podpisanego 31 października 1991 roku Porozumienia Partnerów Społecznych, które doprowadziło do Protokołu Socjalnego z Maastricht. Podkreślono, że dzięki inicjatywie partnerów społecznych powstała możliwość kształtowania prawa wspólnotowego na drodze negocjacji społecznych.

 

24) Konferencja podsumowująca Europejski Rok Wolontariatu, 1-2 grudnia 2011 r,. Warszawa

 

Konferencja zorganizowana wspólnie z Komisją Europejską. Hasłem konferencji było Przygotowanie trwałego dziedzictwa Europejskiego Roku Wolontariatu 2011. Jednym z celów Europejskiego Roku Wolontariatu 2011 było wykreowanie mody na wolontariat. Idea wolontariatu była promowana w mediach, 24 organizacje otrzymały dofinansowanie na projekty i działania  poprawiające ramy organizacyjne wolontariatu w Polsce. W Polsce w dniach od 1 do 14 września gościł Pawilon ERW, w którym  promowano aktywność wolontariuszy i samą ideę bezinteresownej pomocy innym. Polska Prezydencja zaprezentowała strategię rozwoju wolontariatu w naszym kraju - Długofalowa polityka w zakresie rozwoju wolontariatu w Polsce.

 

25) Rada ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych, Zdrowia i Ochrony Konsumentów (EPSCO), 1-2 grudnia 2011 r., Bruksela

 

1 grudnia w Brukseli odbyła się 313. sesja Rady EPSCO (część związana z zatrudnieniem i sprawami społecznymi). W imieniu polskiej Prezydencji przewodniczył jej Minister Pracy i Polityki Społecznej Władysław Kosiniak – Kamysz. Prezydencja zaproponowała ministrom dwie ważne debaty: na temat realizacji Strategii Europa 2020 w obszarze zatrudnienia i polityki społecznej oraz na temat zatrudnienia ludzi młodych.

Podczas posiedzenia Rady udało się doprowadzić do przyjęcia podejścia ogólnego w zakresie projektu rozporządzenia w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.
W odniesieniu do dyrektywy macierzyńskiej, Prezydencja przedstawiła Radzie sprawozdanie z postępu prac, prowadzonych podczas polskiej Prezydencji. Sprawozdanie z postępu prac zostało również przedstawione w odniesieniu do dyrektywy antydyskryminacyjnej oraz  odnośnie projektu rozporządzenia ustanawiającego Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji.

Rada przyjęła konkluzje w sprawie:

- Starzenia jako szansy dla rynku pracy oraz rozwoju usług społecznych  i działań wspólnotowych,

- Działań następczych w wyniku pierwszego europejskiego semestru i nadzoru tematycznego w dziedzinie polityk zatrudnienia i polityk społecznych,

- Przeglądu wdrażania Pekińskiej Platformy Działania:  Godzenie życia zawodowego z rodzinnym jako warunek wstępny równego udziału w rynku pracy.

 

26) Spotkanie Szefów Publicznych Służb Zatrudnienia UE, 12 grudnia 2011 r., Józefów

 

Spotkanie szefów PSZ – dyrektorów generalnych PSZ lub wiceministrów nadzorujących rynek pracy oraz ich asystentów (zastępców). Celem spotkania była wymiana doświadczeń, stanowisk, dobrych praktyk i polityk realizowanych przez Sieć Szefów Publicznych Służb Zatrudnienia UE/EOG, także w kontekście polityk i wytycznych KE odnoszących się do publicznych służb zatrudnienia. W trakcie spotkania przeprowadzane były dwa warsztaty z zakresu polityki zatrudnienia oraz przedstawiona została sytuacja na rynku pracy w kraju Prezydencji.

 

27) Spotkanie Komisji Administracyjnej ds. Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego, 13-14 grudnia 2011 r., Warszawa

 

Celem spotkania było rozwiązywanie problemów natury administracyjnej, powstałych w ramach współpracy  w dziedzinie zabezpieczenia społecznego pracowników migrujących, interpretowanie przepisów prawa wspólnotowego oraz inicjowanie niezbędnych zmian w acquis.

 

 

do góry Ostatnia modyfikacja: 30-11-2020
Ideo Realizacja: 
CMS Edito  Powered by: 
Hostlab  Hosted by: